سر خطی در بورس

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 8 دقیقه
0 نظر
243 بازدید
سر خطی در بورس

سر خطی در بورس

با اینکه سرمایه گذاری همواره با ریسک و خطراتی برای اشخاص همراه بوده است، اما در عین حال یکی از روش های مناسب برای درآمد زایی میباشد و علاقه بسیاری از مردم را جلب کرده است. با توجه به افزایش فرهنگ سرمایه گذاری و رونق گرفتن بازار بورس، بسیاری از افراد اقدام به یادگیری اصطلاحات و اصول سرمایه گذاری کرده اند. در این مقاله به معرفی یکی از اصطلاحات بازار سرمایه تحت عنوان سر خطی زدن، می پردازیم.

معنای لغوی سر خطی زدن

سر خطی زدن که یکی از ساده ترین نوع سفارش ها در بازار سرمایه می باشد، در زبان انگلیسی با اصطلاح  market order‌ یا instant order ‌شناخته میشود.

صف های خرید یا فروش سنگین

ممکن است به دلایل مختلفی در یک سهم صف خرید و یا فروش سنگینی ایجاد شود. سهامداران تمایل دارند تا جز نفرات اول صف قرار گرفته و هر چه زودتر سهم را خریده و یا بفروشند. در این صورت تعداد بسیار زیادی سفارش از جانب سهامداران به هسته معاملات ارسال می شود.

سفارشات فروش با حداقل قیمت و سفارشات خرید با حداکثر قیمت ثبت میشوند و در این جا کسی که بتواند زودتر سفارش خود را ثبت کند، خواهد توانست تا معامله خود را زودتر به انجام برساند. اینجاست که زمان اهمیت پیدا کرده و سر خطی زدن مطرح میشود.

مفهوم سر خطی زدن در بورس چیست؟

در صورتی که سفارش در شروع تایم معاملاتی یا همان ساعت 8:45 صبح و در کمترین یا بیشترین قیمت مجاز روز ثبت شود، به آن سفارش سر خطی گفته میشود. این نوع سفارشات با هدف کسب جایگاهی مناسب در صف خرید و یا فروش، ثبت می شوند.

یا به بیانی دیگر:

“سفارشی که در ابتدای شروع تایم سفارش گیری و یا همان راس ساعت 8 و 45 دقیقه ی صبح، ثبت شود، سفارش سر خطی نام دارد”

نکته:

دو فاکتور مهم و تاثیر گذار در ثبت سفارشات سر خطی، سرعت و دقت میباشد. به صورتی که حتی صدم های ثانیه نیز ارزشمند است.

عرضه اولیه های بورسی

عرضه های اولیه بورسی فقط به تعداد مشخص و محدود و به صورت مساوی بین سهامدارانی که قصد خرید آن را دارند، تعلق می گیرد و در روزهای آینده سفارش گیری و معاملات در این سهام شروع میشود. اگر در بازار بورس فعالیت داشته باشید حتما مشاهده کرده اید که عرضه های اولیه در روزهای آتی، صف های خرید بسیار سنگینی داشته و فقط به میزان کمی معامله میشود. در این صورت، فقط کسانی موفق به خرید آن خواهند شد که سفارش خود را در ابتدای تایم سفارش گیری ثبت کرده باشند.

تشخیص جایگاه در صف خرید و فروش بورس چگونه است؟

بعد از اینکه سفارش خود را در کارگزاری ثبت کردید، میتوانید آن را مثلا در ایزی تریدر و در قسمت سمت چپ که مختص سفارشات میباشد مشاهده کنید.

سپس موس را در قسمت پایین و سمت چپ هر سفارش بر روی آیکون نقطه قرار داده تا پاپ آپ برای شما نمایش داده شود. پس از آن، میتوانید جایگاه خود را در صف خرید و یا فروش مشاهده کنید.

ربات های سر خطی بورس چگونه عمل می کنند؟

ربات های سر خطی قادرند تا سفارشات را در هزارم ثانیه (میلی ثانیه) ثبت کرده و آن را در اول صف خرید و یا فروش قرار دهند. برای مثال سهامداری تمایل دارد تا سفارش خود را در8:45:00:01 ثبت کند. با استفاده از ربات، این خواسته او محقق می شود.

در واقع ربات سر خطی سفارشات سهامداران را در کمترین زمان ممکن ثبت کرده و کمک میکنند تا در ابتدای صفوف خرید و فروش قرار بگیرند.

البته جدیدا شاهد تبلیغات این نوع ربات ها در فضای مجازی هستیم که بسیاری از فعالان مخالف استفاده از آنها هستند چرا که اینگونه ربات ها نام کاربری و رمز عبور کاربر را دریافت کرده و پرتفوی او دسترسی پیدا میکنند!

سر خطی در بورس

ربات های نو پدید قابل اعتماد نیستند!

از آنجایی که این ربات ها به هسته ی سازمان و یا کارگزاری دسترسی ندارند، نمیتوانند سفارشات سر خطی را ثبت نمایند، پس توصیه می شود که به آنها اعتماد نکنید.

موفقیت در روش سر خطی بورس چگونه به وجود می آید؟

قبل از اینکه تایم معاملاتی در بازار بورس آغاز شود، قیمت سهام تعیین میشود. این به این معناست که ممکن است پس از باز شدن بازار قیمت سهام پایین تر بیاید. البته این نکته فقط مخصوص سهامی است که در صف خرید قرار دارند.

  1. برخی از معامله گران که هدفشان نوسان گیری میباشد، قبل از شروع تایم بازار سهام خود را فروخته تا قیمت سهم پایین بیاید و پس از باز شدن بازار بورس، مجددا سهام را با قیمت پایین تری خریداری نمایند.

  2. عده دیگری از سهامداران، سهام خود را در قیمت های بسیار پایین خریده و پس از آن منتظر می مانند تا قیمت سهم با رشد مواجه شود و در هنگام فروش، سود موردنظر خود را بدست بیاورند.

  3. در برخی موارد ممکن است که سهامداران نیاز فوری به پول نقد داشته باشند. در این موارد، سهام دار راهی جز فروش سهم خود نداشته و ممکن است اقدام به فروش سهم خود، کند.

تمامی موارد ذکر شده، فرصت هایی هستند که می توانید با سر خطی زدن و فروش این افراد به سهام خود وارد شوید.

برای خرید سهام با روش سر خطی، نباید هر قیمتی را که تمایل داشتید، وارد کنید. بلکه باید حداکثر قیمت مجاز روز را وارد کرده تا جز اولین نفرات صف قرار بگیرید.

اهمیت سر خطی زدن در بورس در چیست؟

سهامی وجود دارد که در بعضی موارد تابلوی معاملاتی خوبی داشته و ممکن است تا سه یا چهار روز، صف خرید باشد. در این مواقع، سهامدار حاضر است تا به هر نحوی که شده سهام را خریداری کند و یک نوسان 10 درصدی بدست بیاورد. در این موارد، سر خطی زدن به کمک سهامدار می آید.

چگونه می توان در بورس سر خطی زد؟

روش های مختلفی برای سر خطی زدن وجود دارد از جمله کد نویسی برای بروکر یا کارگزاری مورد نظر یا تهیه ربات مجزا که بتواند خود به بروکر وصل شود یا استفاده از پلاگین های مختلف و… ولی راحت ترین راه که هر کسی بتواند استفاده کند را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد:

ابتدا وارد پنل معاملاتی خود شده و سهم مورد نظرتان را پیدا کنید. پس از آن حجم مورد نظر خود را وارد کرده و بالاترین قیمت مجاز روز را وارد نمایید. عملیات خود را به صورت پیش نویس ذخیره کرده و با کپی کردن آن، چندین نمونه از آن را داشته باشید. چند ثانیه قبل از شروع تایم سفارش گیری (ساعت 9:45 صبح)، سفارش های خود را ارسال کنید. برای مثال در ساعت 8:44:59 شروع به ارسال سفارش کنید.

سرخطی در بورس

بهترین کارگزاری ها برای سر خطی زدن در بورس کدام ها هستند؟

کارگزاری ها در واقع واسطه ای بین خریدار و فروشنده هستند که در ازای کار خود، از معامله گران کارمزد دریافت می کنند. نمیتوان به طور قطع گفت که کدام کارگزاری برای سر خطی زدن مناسب تر است، اما مواردی وجود دارد که اگر آنها را در نظر بگیرید، میتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

ویژگی هایی وجود دارند که اگر کارگزاری ها آنها را داشته باشند، می توانند در جایگاه بهترین کارگزاری قرار بگیرند. این ویژگی ها عبارت اند از: سیستم معاملاتی بینقص، دسترسی مناسب برای سرمایه‌ گذاری از طریق شعبات استان و شهرهای مربوطه‌ ی کارگزاری‌ ها، ارائه‌ ی خدمات آنلاین، ‌پشتیبانی خوب، سرور های قوی سخت افزاری، شبکه سریع و پایدار اینترنتی و …

آیا سرعت اینترنت میزان شانس در معاملات سر خطی را افزایش می دهد؟

علاوه بر سرعت و دقت کارگزاری و خود شما، سرعت اینترنت نیز یکی از فاکتورهای مهم در سر خطی زدن میباشد. همانطور که گفتیم، سر خطی زدن به معنای ثبت سفارش، راس ساعت شروع سفارش گیری میباشد. بنابراین لازم است تا سفارش به صورت آنی و بدون هیچ معطلی ثبت شود. بنابراین هر چه سرعت اینترنت بالاتری داشته باشید، در سر خطی زدن موفق تر خواهید بود. برای این کار میتوانید از سرور مجازی بورس، بهره مند شوید. البته باید بدانید که در اصل سرعت اینترنت برای شما ملاک نیست بلکه در اصل ping اینترنت شماست که برای شما مفید است، هر چقدر سرعت دریافت و ارسال اطلاعات بیشتر باشد، عدد پینگ ما کمتر خواهد بود. این عدد هر چقدر کمتر باشد اینترنت شما سریع تر و موثرتر میباشد.

در ادامه چهار عامل که زمینه ساز موفقیت در سر خطی در بورس می شود را معرفی می کنیم:

  1. استفاده از سرور مجازی بورس جهت افزایش سرعت انجام معامله

  2. اینترنت پر سرعت

  3. انتخاب یک کارگزاری مناسب

  4. سر خطی زدن در ساعت مناسب که در بالا ذکر شد

نتیجه گیری

در این مقاله با ثبت سفارش به صورت سر خطی آشنا شدیم. این نوع سفارش زمانی انجام می شود که فشار عرضه و یا تقاضا بالا گرفته و سهم دچار صف خرید و یا فروش شده باشد. در این صورت این احتمال می رود که سهامدار نتواند در تایم معاملاتی بازار، معامله خود را به انجام برساند. از این رو تصمیم می گیرد تا با سر خطی زدن در ابتدای تایم سفارش گیری سفارش خود را ثبت کرده و در ابتدای صف قرار بگیرد. تا در اولویت خرید و یا فروش سهم باشد. موارد متعددی در این امر دخیل می باشد که در این مطلب ذکر شد. اما شانس نیز میتواند برخی از مواقع تاثیرگذار باشد.

سوالات متداول

معنای لغوی سر خط زدن چیست؟

سرخطی زدن که یکی از ساده ترین نوع سفارش ها در بازار سرمایه می باشد، در زبان انگلیسی با اصطلاح  market order‌ یا instant order ‌شناخته میشود.

مفهوم سر خطی زدن در بورس یعنی چه؟

در صورتی که سفارش در شروع تایم معاملاتی یا همان ساعت 8:45 صبح و در کمترین یا بیشترین قیمت مجاز روز ثبت شود، به آن سفارش سر خطی گفته میشود.

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"