تشکیل سبد سهام

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 7 دقیقه
0 نظر
340 بازدید
تشکیل سبد سهام

سبد سهام

یک اصلی که همه سرمایه گذاران در بازار بورس باید رعایت کنند، داشتن تنوع در سبد سهام میباشد. همانند ضرب المثلی که می گوید:

همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید.

در واقع داشتن تنوع در سبد سهام، منجر به کاهش ریسک معاملاتی و افزایش سود و بهره وری شما میشود. چرا که مسلما سرمایه اولیه شما به سختی بدست آمده است، بنابراین نه شما و نه هیچکس دیگری نمیخواهد این سرمایه را به راحتی از دست بدهد. برای اینکه ترکیب مناسبی از انواع دارایی ها داشته باشید، باید زمان خود را صرف مطالعه و تحقیق کنید. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که سبدهای سرمایه گذاری متفاوتی را بوجود می آورد. در ادامه مطلب شما را با انواع سبدهای سهام در بازار بورس آشنا می کنیم.

۱- سبد سهام پرخطر

این نوع سبد سهام، سهامی با ریسک بالا و همچنین بازدهی بالا را شامل می شود که ضریب بتای بزرگتری دارند. در واقع سهم هایی با نوسانات زیاد در این نوع سرمایه گذاری انتخاب میشود. برای مثال اگر ضریب بتای یک سهم 3 باشد، پیش بینی میشود تا 3 برابر میانگین کل بازار، نوسان داشته باشد که معمولا شرکت هایی که بازار محصولات منحصر به فردی دارند و یا اینکه در ابتدای مسیر رشد و شکوفایی خود قرار دارند، در این طبقه بندی قرار میگیرند.

اگر تمایل به سرمایه گذاری در این نوع سهام را دارید، باید ریسک نوپایی این سهام ها را به جان بخرید. در واقع باید به دنبال شرکت هایی باشید که هنوز ناشناخته اند و مورد توجه دیگران قرار نگرفته اند، اما ضریب رشد درآمد بالایی دارند. سهام دسته تکنولوژی و فناوری مثالی از این نوع سهام میباشد. البته در هر گروهی از صنایع ممکن است اینگونه سهام وجود داشته باشد. مهم ترین نکته حین تشکیل سبد سهام، مدیریت ریسک است و شما همواره باید به فکر حفظ سود و کاهش میزان ضرر و زیان خود باشید.

تشکیل سبد سهام

۲- سبد سهام کم‌ خطر 

در این روش سهام انتخاب شده، نوسانات و ضریب بتای بالایی ندارند. بلکه نوسانات آنها معمولی بوده و ضریب بتایشان پایین تر است. دسته ای از سهام ها وجود دارند که تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی قرار میگیرند که به آن ها سهام چرخه ای گفته میشود. برای مثال وقتی که در رکود و بحران اقتصادی قرار داریم، شرکت هایی که کالاهای اساسی و مایحتاج زندگی روزمره مردم را فراهم میکنند، به نسبت شرکت های تولید کننده کالاهای لوکس عملکرد بهتری دارند و به فعالیت خود ادامه می دهند. اگر در زندگی شخصی خود به دنبال موارد ضروری و اساسی بگردیم، میتوانیم این نوع کالاها را پیدا کرده و با جست و جو در اینترنت شرکت تولیدکننده آنها را شناسایی کنیم.

یک مزیت بسیار مهم و قابل توجه سرمایه گذاری در این نوع سهام این است که در زمان های رکود اقتصادی حاشیه امنیت بیشتری دارند. مثال بارز سرمایه گذاران در این نوع سهام، مدیران سرمایه گذاری هستند که میتوانیم آنها را در اخبار تلویزیون و در حال اظهارنظر در مورد مسائل مختلفی همچون دارو، مسائل نظامی و یا حتی تنباکو ببینیم. در واقع اینها مدیران سبدگردانی هستند که بر روی سهام چرخه ای سرمایه گذاری میکنند و بر اساس مرحله ای که چرخه تجاری در آن قرار دارد اقدام به پیش بینی آینده میکنند. سهام چرخه ای علاوه بر حاشیه امنیتی که دارند، برخی از آنها سود نقدی سالانه هم به سرمایه گذارانشان اختصاص میدهند. این نوع سبد سهام بیشتر مناسب سرمایه گذارانی است که از ریسک بالا خودداری کرده و به دنبال ریسک پایین و حاشیه سود ایمن هستند.

۳- سبد سهام مبتنی بر سود سهام

تمرکز این نوع سبد، بر روی سود سهام و یا منابع درآمد شرکت میباشد. سهام موجود در این سبد مانند سبد سهام کم خطر، ریسک پایینی دارند اما بازدهی آنها بالاتر است. در واقع هدف اصلی این نوع سبد، ایجاد یک جریان نقدی مثبت برای سرمایه گذار میباشد. تامین مالی املاک و مستغلات و هلدینگ های سرمایه گذاری نمونه های بارز ایجاد جریان نقدی میباشند، چرا که این نوع شرکت ها وضعیت مالیاتی مناسبی دارند و بیشتر سود خود را بین سرمایه گذاران خود، به صورت نقدی تقسیم میکنند. شرایط سرمایه گذاری در این شرکت ها آسان تر است چرا که به دنبال مالکیت نبوده و پروژه محور میباشند.

این نوع سهام بر خلاف سبد سهام کم خطر، کاملا تابع شرایط اقتصادی هستند و در مواقع رکود و بحران دچار سقوط میشوند چرا که تعداد معاملات و میزان ساخت و ساز شرکت ها در این دوره ها کاهش یافته و بر روند کاریشان تاثیر نا مطلوبی می گذارد.

تشکیل سبد سهام

۴- سبد سهام سفته‌ بازان

سفته بازی تقریبا مشابه قمار است، چرا که سرمایه گذار ریسک بسیار بالایی را متحمل میشود. بنا بر توصیه ما، بهتر است نهایتا 10 درصد از سرمایه خود را به این نوع معاملات اختصاص دهید. سوداگران با انتشار شایعات در مورد سهام عادی یا عرضه های اولیه عمومی، نوسانات قیمتی کاذب ایجاد میکنند. شایعاتی همچون اخبار مربوط به تولید یک داروی جدید و موثر توسط یک شرکت دارویی، میزان تولید اولیه یک شرکت نوپای نفتی، فناوری و تکنولوژی های جدید یک شرکت الکترونیکی و … .

محبوبیت بیش از اندازه ETF اهرمی میتواند دلیلی برای گستردگی فعالیت سفته بازی در بازارهای مالی باشد. این نوع سرمایه گذاری بسیار وسوسه کننده است چرا که میتواند در مدت زمان کوتاهی، سودهای بزرگی را برای سرمایه گذار به ارمغان بیاورد. درست است که این نوع سرمایه گذاری منجر به موفقیت زودهنگام میشود اما نیاز به تجربه و تلاش های فراوانی دارد. در این نوع روش، شما سهام را نه با دید بلندمدت و رشد در آینده، بلکه با نگاه کوتاه مدت و صرفا برای نوسان گیری خریداری میکنید.

۵- سبد سهام ترکیبی

در این روش که انعطاف پذیری بالایی دارد، شما در مواردی غیر از بازار سهام سرمایه گذاری میکنید. مواردی همچون کالا، اوراق قرضه، املاک و … .  این نوع سبد، سهام انتخاب شده سهام شرکت های بزرگ و صنعتی یا اوراق قرضه دولتی و یا اوراق شرکت هایی که از لحاظ رتبه اعتباری درجه یک هستند، میباشد. برای ایجاد تعادل در سبد سهام ترکیبی، هلدینگ های سرمایه گذاری، انرژی و املاک موارد مناسبی هستند. معمولا این سبد، شامل نسبت معینی از اوراق قرضه و سهام میباشد. این نوع سرمایه گذاری یک سرمایه گذاری سودمند و کم ریسک است، چرا که ترکیب متنوعی از انواع دارایی ها را شامل میشود. همچنین اوراق قرضه و سهام رابطه معکوس دارند و ریسک را تا حد زیادی کاهش می دهند.

تشکیل سبد سهام

نتیجه گیری

در پایان این مطلب امیدواریم بتوانید بر اساس میزان سرمایه و روحیات خود، سبد سهام مناسب را انتخاب کرده و تشکیل دهید. این کار با خرید یک شاخص بورسی (سهام های مختلف) متفاوت بوده و نیاز به بررسی های دقیق بازار و تلاش و کوشش فراوان دارد. پس از اینکه سبد خود را تشکیل دادید، همواره سهام موجود در سبد را رصد کرده و بکوشید تا تعادل را در آنها بوجود آورده و ارتقا دهید تا در سرمایه گذاری شما ثبات به وجود آمده و منجر به کاهش کمیسیون های پرداختی شما شود. عدم رعایت تعادل و متنوع سازی سبد سهام یا به بیانی دیگر، سرمایه گذاری خیلی زیاد و یا خیلی کم روی یک سهم، ریسک شما را افزایش می دهد. داشتن یک سبد سهام (پرتفوی) مناسب منجر به افزایش اعتماد به نفس و مدیریت مالی در شما می شود.

سوالات متداول

داشتن تنوع در سبد باعث چی میشود؟

در واقع داشتن تنوع در سبد سهام، منجر به کاهش ریسک معاملاتی و افزایش سود و بهره وری شما میشود.

انواع سبد های مالی را نام ببرید؟

سبد سهام ترکیبی، سبد سهام سفته‌ بازان ،سبد سهام مبتنی بر سود سهام، سبد سهام کم‌ خطر، سبد سهام پرخطر

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 3
تعداد شرکت کننده: 1
ارسال نظر
ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"