خرید بورس در ایران چگونه است؟

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 19 دقیقه
0 نظر
222 بازدید
خرید بورس در ایران چگونه است؟

خرید سهام بورس

  • آیا با خرید سهام بورس کسب سود از این بازار امکان دارد؟
  • افراد مختلف چگونه در حال کسب سود از این بازار هستند؟!

  • آیا کسب سود از خرید سهام بورس به همین راحتی ها است؟!

  • آیا من میتوانم سهام بورسی بخرم؟!
  • آیا سودهایی را که از افراد مختلف میبینیم و یا در صفحات مجازی مشاهده می کنیم، واقعیت دارد؟!

تمام این موارد سوالاتی است که شاید شما در گذشته از خود نمی پرسیدید، اما در یکی دو سال اخیر با داغ شدن بازار بورس، این سوالات در ذهن شما شکل گرفته است. که صف های طولانی در کارگزاری ها و تمایل مردم برای دریافت کد بورسی نمونه ای برای تایید این سخن میباشد.

در واقع خرید سهام بورس آنقدرها هم سخت نیست. امروزه بر خلاف گذشته دیگر نیازی نیست تا هفت خوان رستم را طی کنید، بلکه تنها با یک موبایل و با استفاده از اینترنت هر جا که باشید میتوانید به خرید سهام بورس در بازار بورس بپردازید.

خرید سهام در بورس ایران

مردم یک جامعه همواره به دنبال افزایش ثروت و دارایی خود هستند و برای این کار همواره فرصت های پولساز پیش رو را بررسی کرده تا بتوانند از سرمایه خود در برابر کاهش ارزش بی رویه پول، حفاظت کنند و آسایش و رفاه خود را تامین کنند.

در همه کشورها، بازار بورس گزینه مناسبی برای رسیدن به هدف ذکر شده میباشد که ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و مردم کشور ما روز به روز بیشتر به اهمیت این موضوع پی میبرند. در این مقاله مطالبی در رابطه با حضور در بازار بورس و خرید و فروش سهام به شما ارائه می شود.

یک راهنمایی کوچک جهت خرید سهام بورس برای مبتدیان

افراد تازه وارد و ناآشنا به این بازار توجه داشته باشند، درست است که این بازار می تواند سود های زیادی را برای شما به همراه داشته باشد، اما در کنار آن ممکن است ضرر های بزرگ و غیرقابل جبرانی را برای شما به وجود بیاورد. ممکن است روش های بسیار زیادی را برای کسب سود در اینترنت و یا صفحات مجازی دیده باشید، اما هیچکس در رابطه با ضرر کردن یا نکردن حرفی نمی زند.

افراد تازه وارد در این بازار بهتر است که از راهنمایی های یک مشاوره مسلط به این حوزه بهره ببرند تا به موفقیت و سودآوری رسیده و از ضرر جلوگیری کنند.

آیا واقعاً سرمایه‌گذاری در این بازار نسبت به سایر بازارها از قبیل بازار املاک، بازار سکه، بازار طلا و … بهتر است؟

آمار و ارقام نشان میدهد که بازار بورس بهترین گزینه برای سرمایه گذاری ایرانیان، در تمامی بازار های مالی ایران میباشد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار بورس

سرمایه گذاری در بازار بورس، همانند سایر بازارها دارای مزایا و معایبی میباشد. هر شخص قبل از ورود به یک بازار مالی باید مزایا و معایب آن را بررسی کرده و یک تصمیم واضح و روشن بگیرد. بازار بورس برای کسانی که با جزئیات آن آشنا نیستند ممکن است همراه با ریسک باشد.

مزایای بازار بورس:

  •  امکان ورود به این بازار برای هر شخصی وجود دارد.

ورود به این بازار برای هر شخصی امکان پذیر بوده و محدودیت های بسیار کمی از جمله حداقل مدرک تحصیلی دیپلم وجود دارد که باز هم مانعی برای سرمایه گذاری نمیباشد. چرا که امکان سرمایه گذاری غیرمستقیم در این بازار نیز وجود دارد.

  •  با مبالغ کمی می‌توان شروع کرد.

بر خلاف سایر بازارهای مالی که نیاز به سرمایه های اولیه زیادی دارند، شما با مبلغ اولیه 500000 تومان میتوانید اقدام به خرید و فروش سهام در بورس کنید.

  •  همیشه در دسترس است.

آیا یک سرمایه گذار طلا و یا ملک میتواند بدون حضور در محل و در خانه خود اقدام به خرید ملک یا طلا کند؟ بازار بورس بر خلاف سایر بازارها نیاز به حضور در مکان خاصی ندارد و تنها با یک موبایل و یا لپتاپ و با اینترنت میتوانید در هر جایی که هستید به انجام معاملات خود بپردازید.

  •  میزان نقد شوندگی خوبی دارد.

شما در هر زمانی که تمایل داشتید، میتوانید سهام خود را به پول و یا بلعکس پول خود را به سهام تبدیل کنید، در صورتی که این امکان در سایر بازارهای مالی وجود ندارد. از دیگر مزایای این بازار میتوان به؛ کارمزد پایین، سرمایه گذاری در صنایع مختلف به صورت همزمان، امکان کسب سود در مدتی کوتاه، پیشی گرفتن نرخ رشد سرمایه نسبت به نرخ تورم و … اشاره کرد.

یک مزیت جدید در بازار بورس ایران

علاوه بر تمامی مزیت های ذکر شده، یک مزیت در حال اضافه شدن به بازار بورس است و این مزیت امکان فروش تعهدی برای کاربران میباشد که این مورد به معنای دوطرفه شدن بازار است.

در واقع شما میتوانید هم از بالا رفتن قیمت سهام سود کسب کنید و هم از پایین آمدن آن که این مورد در هیچ یک از بازارهای موازی امکان پذیر نیست.

خرید بورس

معایب بازار بورس

ممکن است مقداری از سرمایه خود را از دست بدهید. خرید سهام در بورس همواره به سود و افزایش قیمت ختم نخواهد شد و میتواند منجر به ضرر شود. اما آیا سایر بازارهای مالی عاری از هر گونه ریسک و ضرر میباشد؟

سهام چیست؟

هر شرکتی که در بورس پذیرفته میشود، ارزش ها و سرمایه هایی دارد که سازمان بورس پس از ثبت نام شرکت ها این سرمایه را برآورد نموده و آن را به قسمت های کوچک تری تقسیم میکند. به هر واحد از ارزش این شرکت ها سهم گفته میشود. در واقع سهم به معنای کوچک ترین واحد ارزش یک شرکت میباشد.

البته یک شرکت تمام دارایی ها و سهام خود را در بورس عرضه نمی کند بلکه تنها قسمتی از آن را به بازار بورس اختصاص می دهد.

برای مثال دارایی شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر در بازار بورس به تعداد ۲۶ میلیارد و ۶۸۸ میلیون سهم تقسیم شده است و هر سهم آن ارزشی معادل 1 بر روی ۲۶ میلیارد و ۶۸۸ میلیون از ارزش این شرکت میباشد. در حالی که تنها 10 درصد از این دارایی ها در بورس عرضه شده است.

سهام چه کاربردی دارد؟

کاربرد اصلی سهام تقسیم کردن دارایی کل یک شرکت به واحدهای کوچکتر و قابل معامله میباشد. در واقع پس از تقسیم شدن دارایی های یک شرکت در بازار بورس، به هر یک از این قسمت ها یک سهم گفته میشود که سهامداران میتوانند این سهام را معامله کنند.

مفاهیم و اصطلاحات بازار بورس

قبل از ورود به این بازار، باید با اصطلاحات و مفاهیم اولیه آن آشنا شوید. اگر قصد سرمایه گذاری مستقیم در این بازار و خرید سهام را دارید، باید با این مفاهیم و اصول اولیه آشنا شوید. برخی از مهم ترین مفاهیم این بازار عبارتند از:

۱- تعریف کارگزاری

کارگزاری شرکتی است که پس از کسب مجوز لازم از سازمان بورس، بستری برای خرید و فروش سهام برای کاربران ایجاد میکند و به عنوان یک واسطه عمل میکند.اما این شرکت ها تاثیری در روند قیمت سهم ندارند.

۲- نماد در بازار سهام چیست؟

هر شرکتی که وارد بورس میشود، یک نماد مخصوص به خود را دارد که معرف آن شرکت میباشد. نمادگذاری شرکت ها یک روش معین و یکسانی را طی میکند.

نمادها از دو بخش تشکیل میشوند:

  • بخش اول حرفی است که صنعتی که شرکت موردنظردر آن فعال است را تعیین میکند.

  • بخش دوم قسمتی از نام شرکت میباشد.

برای مثال نماد شرکت های فعال در صنعت خودرو با حرف خ شروع میشود و نماد شرکت سایپا، خساپا میشود.

نمادهای شاخص ساز مثبت و منفی چه مفهومی دارند؟

این مفهوم به سهامی اطلاق میشود که معمولا تعداد سهام بسیار زیاد و دارایی بالایی دارند و در پایان یک روز معاملاتی بیشترین تاثیر را بر روی شاخص کل می گذارند.

در پایان ساعت معاملاتی اگر این نماد منفی معامله شده باشند و قیمت پایانی آنها پایین آمده باشد، معمولا شاخص نیز منفی و اگر این سهام مثبت معامله شده باشند، شاخص هم مثبت میشود.

۳- شاخص کل

به احتمال بسیار زیاد این نام را در اخبار و تلویزیون زیاد شنیده اید. به زبان ساده شاخص کل یک میانگین از وضیت کل بازار میباشد. در واقع تمام سودها و زیان های نمادهای حاضر در بازار، شاخص کل را می سازد. اگر این شاخص مثبت باشد، یعنی اکثر نمادهای بازار مثبت و اگر منفی باشد اکثر نمادهای بازار منفی میباشند.

۴- تحلیل تکنیکال و بنیادی

تحلیل تکنیکال و بنیادی علمی است که سرمایه گذاران با استفاده از آن میتوانند وضعیت پیش رو و آینده یک سهم را پیش بینی کنند و بفهمند این سهم در آینده منفی معامله میشود و یا مثبت. در واقع این کلیدی ترین نکته برای خرید سهام است، اینکه بدانیم سهام ما در آینده چه وضعیتی خواهد داشت و آیا ما را به سود می رساند یا خیر. که این امر با استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی میسر خواهد بود.

مراحل خرید سهام در بورس

تهیه مدارک لازم برای ثبت‌نام و دریافت کد بورسی:

  • مراجعه به کارگزاری و تکمیل فرم های موردنیاز جهت دریافت کد بورسی و سامانه سجام

  • دریافت کد آنلاین توسط ایمیل

  • دریافت کد بورسی و جواز انجام معاملات در بازار بورس پس از یک ماه

  • مشاهده کد آنلاین پس از ورود به بخش معاملات

  • ورود به بخش آنلاین و خریدن سهام

برای اشخاص حقیقی:

  • شماره حساب بانکی به همراه شماره شبای آن

  • اصل و کپی صفحه اول و توضیحات شناسنامه

  • پر کردن فرم مشخصات اشخاص حقیقی

  • اصل و کپی پشت و رو کارت ملی

  • پر کردن فرم درخواست کد معاملاتی آنلاین

برای اشخاص حقوقی:

  • آگهی کلیه‌ تغییرات

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس

  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره

  • تصویر اساسنامه

  • پرکردن فرم مشخصات مشتریان حقوقی

  • پرکردن فرم تعهدنامه

با مراجعه به کارگزاری های معتبر و ارائه این مدارک میتوانید کد بورسی خود را دریافت کنید.

سامانه‌ سجام

برای دریافت کد بورسی باید در سامانه ای به نام سجام که مخفف “سامانه جامع اطلاعات مشتریان” میباشد، نیز ثبت نام کنید. این سامانه برای کنترل خرید و فروش ها و مبارزه با پول شویی تاسیس شده است. معمولا اگر برای دریافت کد بورسی به کارگزاری مراجعه کنید، ثبت نام سامانه سجام هم برای شما انجام میشود اما به طور کلی، مراحل این ثبت نام به صورت زیر میباشد؛

  • ورود به سایت سامانه سجام

  • رفتن به قسمت ثبت نام در منوی سایت

  • وارد کردن شماره موبایل و وارد کردن کد ارسال شده

  • تکمیل مشخصات

  • پرداخت هزینه 10 هزار تومانی

  • انتظار برای دریافت کد سجام

  • احراز هویت حضوری و یا غیرحضوری

با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت نیز میتوانید این مراحل را طی کنید. برای ثبت نام در این سامانه نیاز به اطلاعاتی همچون؛ آدرس منزل، شماره شبا، اطلاعات شخصی، موقعیت شغلی، میزان دارایی های فعلی و … دارید.

پس از ثبت نام، معمولا 2 الی 3 روز کاری کد بورسی و سامانه سجام برای شما ارسال خواهد شد. کد بورسی در سامانه آنلاین قابل رویت میباشد. کارگزاری کد آنلاین برای شما ایمیل میکند و پس از ورود به فضای آنلاین میتوانید این کد را مشاهده کنید.

ورود به بخش آنلاین و خرید سهام در بورس

دریافت کد بورسی برای افراد محدودیت سنی ندارد و کسانی که حداقل 18 سال سن داشته باشند، میتوانند با مراجه به کارگزاری ها و ارائه مدارک ذکر شده کد بورسی خود را دریافت کنند. والدین نیز میتوانند برای فرزندان زیر 18 سال خود کد بورسی دریافت کنند اما این کد به صورت آفلاین بوده و تا زمانی که فرزندان به سن 18 سال نرسند نمیتوانند در فضای آنلاین حضور داشته باشند.

اما فضای آنلاین چیست؟

فضای آنلاین پلتفورمی است که افراد با ورود به آن میتوانند تمامی سهام فعال در بازار بورس را بررسی و اقدام به خرید و فروش و انجام معاملات به صورت آنلاین و غیرحضوری کنند.

آموزش خرید بورس

بهتر است با چه مبلغی فعالیت در بازار بورس را شروع کنم؟

سرمایه گذاری در بازار بورس در کنار سودها و شیرینی هایی که دارد ممکن است با مخاطراتی همراه باشد. افراد تازه وارد و کم تجربه بهتر است با مبالغ کمتری وارد این بازار شده و به مرور زمان و افزایش تجربه و دانش در مورد این بازار، به مبلغ سرمایه گذاری خود بیافزایند.

حتی افراد با تجربه و ماهر نیز برای خرید یک سهم به صورت پله ای عمل می کنند و کم کم و در مقاطع و قیمت های مختلف به مبلغ سرمایه گذاری خود می افزایند. شاید مبالغ کم، سود قابل توجهی برای شما نداشته باشد، اما برای کسب تجربه بسیار مفید است و کمک های زیادی به شما می کند.

برای فعالیت در بازار بورس و خرید و فروش سهام لازم است چه چیزهایی را یاد بگیرید؟

فعالیت در این بازار و انجام معاملات نیاز به مدرک خاصی ندارد و شما یک ماه بعد از دریافت کد بورسی خود، میتوانید به سایت http://www.tsetmc.ir مراجعه کرده و با مشاهده و بررسی سهام شرکت های بورسی، اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

جزئیات بیشتر و ریز مشخصات شرکت های بورسی هم در سامانه ای به نام سامانه کدال قرار گرفته است و با مراجعه به این سایت میتوانید دارایی ها، فعالیت ها، صورت ها و گزارشات مالی و تمام اطلاعات مربوط به شرکت های موجود در بازار بورس مشاهده و بررسی کنید.

اما برای موفقیت و سودآوری در این بازار لازم است تمام مفاهیم و جزئیات این بازار را فرا بگیرید و بتوانید آن را به صورت صحیح تحلیل کنید. همچنین به تحلیل تکنیکال مسلط شده و توانایی پیش بینی آینده سهام را کسب کنید. در غیر اینصورت به سود مستمر و دائمی نخواهید رسید و حتی ممکن است ضررهای زیادی را متحمل شوید.

در بازار بورس چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

با ورود به سامانه آنلاین معاملات و کد آنلاین میتوانید به معامله سهام بپردازید. به طور کلی با ورود به این سامانه انجام موارد زیر برای شما میسر خواهد بود.

خرید سهام:

نحوه خرید سهام در این بازار به صورت مناقصه است. اما یعنی چه؟ قیمت سهام در هر روز کاری در یک محدوده مشخصی امکان نوسان دارد. شما برای خرید سهام در یک مناقصه شرکت میکنید و هر سهامداری که بیشترین قیمت را ارائه دهد، در بالای لیست قرار گرفته و زودتر سهم را خریداری میکند. اگر قیمت مورد نظر شما پایین تر از سایر قیمت ها باشد، باید صبر کنید تا تمام افرادی که قیمت بالاتری نسبت به شما داده اند، سهام خود را بخرند و سپس نوبت به شما برسد.

فروش سهام:

اما فروش سهام در بازار بورس به شکل مزایده میباشد نه مناقصه. این بار هر کس قیمت پایین تری برای فروش سهام خود پیشنهاد دهد در صدر لیست قرار گرفته و موفق به فروش سهام خود میشود.

خرید عرضه اولیه:

این مفهوم به معنای حضور یک شرکت تازه وارد در بورس و عرضه کردن سهام آن شرکت در این بازار میباشد که هر کس به مقدار محدودی میتواند اقدام به خرید این سهام که همان عرضه اولیه میباشد، کند.

خرید سهام در بورس

خرید سهام به شیوه های مختلفی صورت می گیرد. اما مهم تر از خرید و شیوه های آن، این است که بدانید چه سهمی را باید بخرید. برای این کار نیاز به آموزش و بررسی و تحلیل بازار دارید.

برای شروع چه سهامی بخرید؟

در ابتدای مسیر، میتوانید با خرید نمادهای عرضه اولیه آغاز کنید چرا که این سهام تقریبا بدون ریسک بوده و در مدت کوتاهی شما را به سود می رساند. همچنین میتوانید پلتفورم های مختلفی را امتحان کرده، کار با آنها را یاد گرفته و تجربه خوبی کسب کنید.

روش های خرید سهام در بورس

  • خرید اینترنتی

  • خرید آنلاین

  • خرید حضوری

  • خرید تلفنی

  • خرید سهام از طریق مراجعه حضوری

یک ماه پس از دریافت کد بورسی، میتوانید برای خرید سهام به کارگزاری ای که از آن کد خود را دریافت کرده اید مراجعه کرده و تقاضای فرم خرید سهام کنید. پس از آن این فرم را به صورت واضح و دقیق تکمیل کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

در این فرم باید اطلاعات شخصی خود و اطلاعات مربوط به نماد موردنظر (قیمت، حجم، بازه زمانی و …) را وارد کنید. این نوع خرید برای همه افراد میسر است. علی الخصوص افراد زیر 18 سال که کد آنلاین ندارند. پس از طی کردن مراحل فوق، برای نهایی شدن خرید، باید حساب کاربری خود را شارژ کنید و یا هزینه آن را به حساب کارگزاری واریز کنید.

خرید سهام در بورس از طریق ارائه سفارش به صورت تلفنی

برای خرید سهام به صورت تلفنی، لازم است تا با کارگزاری خود تماس گرفته و درخواست خود مبنی بر خرید سهام را اعلام کنید. توجه داشته باشید که مانند روش قبلی لازم است حساب کاربری شما به میزان مبلغ خرید شارژ شده باشد.

نحوه خرید و فروش آنلاین یا اینترنتی سهام در بورس

در این روش شما یک قرارداد خرید و فروش اینترنتی با کارگزار را تکمیل کرده و پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور از کارگزاری، هر ساعتی از شبانه روز میتوانید به سایت کارگزاری مراجعه کرده و درخواست خرید و فروش خود را ثبت کنید. پس از آن، سفارش شما توسط معامله گران کارگزاری، در اولین فرصت ممکن، انجام میشود.

این روش هم مانند دو روش قبلی است که خرید و یا فروش شما توسط کارگزاری انجام میشود، اما فرق آن در این است که این ثبت سفارش به صورت اینترنتی انجام میشود.

خرید و فروش اینترنتی سهام به دو شکل صورت می گیرد:

در روش اول، کارگزاری جدای از اطلاعات ورود به سامانه معاملات آنلاین، یک نام کاربری و یک رمزعبور به شما می دهد تا شما بتوانید هر موقعی که خواستید سفارش خود را ثبت کنید. نکته قابل توجه این است که مبلغ سفارش شما حداقل باید 500000 تومان باشد، در غیر اینصورت سفارش خرید شما ثبت نمیشود و سفارش فروش کمتر از این مبلغ نیز تخلف معاملاتی خواهد بود.

در روش دوم کارگزاری نام کاربری و رمزعبور معاملات آنلاین را به شما می دهد و شما به صورت مستقیم به حساب آنلاین خود متصل میشوید. مزیت این مورد این است که میتوانید با سرعت عمل بالایی سفارشات خود را ثبت و ویرایش کنید و سفارشات پلکانی را در زمان بسیار کوتاهی انجام دهید. رایج ترین سیستم های معاملاتی کارگزاری ها تدبیر و صحرا میباشد، البته برخی از کارگزاری ها سیستم مخصوص به خود را دارند.

همانطور که گفته شد، حداقل مبلغ موردنیاز برای سفارشات خرید 500 هزار تومان میباشد (مثلا پانصد سهم هزار تومانی) اما سقفی ندارد. مگر اینکه ناظر بازار با توجه به صلاحدید خود، در یک نماد معاملاتی سقف خرید مشخص کند.

سفارشات فروش نیز نباید کمتر از 500 هزار تومان باشد، در صورت ثبت سفارشی کمتر از این میزان، مرتکب تخلف معاملاتی شده اید و ممکن است کد شما مسدود شود. در صورتی که ارزش دارایی کل سهام شما کمتر از 500 هزار تومان باشید، میتوانید در یک سفارش فروش کل دارایی خود را به فروش برسانید در غیر این صورت تخلف معاملاتی انجام داده اید.

فرض کنید قصد دارید تا یک سرمایه گذاری به مبلغ 200 میلیارد ریال انجام دهید. شما باید واریز وجه به حساب کارگزاری را در 4 نوبت انجام دهید، چرا که در هر پرداخت تنها 500 میلیون ریال میتوانید واریز کنید.

خرید سهام در بورس به صورت آنلاین

فعالیت در بازار بورس هیچ مانعی ندارد جز خود شما. این شما هستید که باید تصمیم گرفته و با فراگیری مفاهیم و آموزش های لازم در رابطه با بازار سرمایه فعالیت خود را آغاز کنید. عده ای گمان میکنند که یادگیری مفاهیم بورسی غیرممکن و بسیار سخت است. همه افرادی که اکنون در حال فعالیت و کسب سود از این بازار میباشند، روزی مانند شما اطلاعات کمی داشتند. اما با آموزش و تلاش و کوشش خود اکنون به موفقیت و سودآوری رسیده اند.

سامانه معاملاتی کارکرد خیلی ساده ای دارد، تنها با کد معاملاتی و سامانه معاملات آنلاین میتوانید اقدام به خرید و فروش کنید. واریز پول با استفاده از کارت بانکی عضو شتاب و با چند کلیک ساده و برداشت پول نیز با مراجعه به قسمت برداشت وجه و ثبت درخواست برداشت وجه میسر است. نکته قابل توجه و قدم اصلی، انتخاب سهام شرکت های مستعد رشد میباشد. که این امر با یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی امکان پذیر است.

تحلیل بازار سهام بر اساس چه فاکتورهایی انجام می‌شود؟

تحلیل بازار سرمایه با تمرکز بر برخی از شاخص های سیاسی و اقتصادی صورت میگیرد. برای یک تحلیل درست باید طبق موارد زیر عمل کنید.

۱- تحلیل اخبار اقتصادی جهانی و تأثیر آن بر بازار داخلی

در ابتدا باید اخبار اقتصادی و سیاسی روز جهان را بررسی کرده و تاثیر آن بر بازار بورس را بسنجید. برای مثال کاهش قیمت نفت جهانی بر روی بازار بورس تاثیر منفی و رشد آن تاثیر مثبت دارد.

۲- تجزیه و تحلیل اقتصاد داخلی

در مرحله دوم باید وضعیت اقتصاد داخلی کشور را بررسی کرده و مشخص کنیم در کدام عرصه ها رشد و در کدامیک افول داشته است.

۳- تحلیل وضعیت صنایع مختلف

اگر میخواهید سهام خاصی را خریداری کنید، در این مرحله باید وضعیت صنعت مربوطه سهام موردنظر را در کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

۴- تحلیل بنیادی نماد مورد نظر

در مرحله چهارم، ارزش ذاتی سهم را با استفاده از تحلیل بنیادی مشخص و با قیمت و ارزش فعلی سهم مقایسه میکنیم. در صورتی که قیمت فعلی سهم پایین تر از ارزش ذاتی آن باشد، آن سهم احتمال رشد و صعود دارد.

۵- تحلیل تکنیکال نماد

در این مرحله باید نمودار قیمت سهم را بر اساس اصول تکنیکال بررسی و تحلیل نماییم.

روش های تحلیل بازار بورس و سهام

سه روش اصلی برای تحلیل بازارهای مالی جهان رایج است که هر کدام اصول مربوط به خود را داشته و هر کدام منتقدان و طرفدارانی دارند.

۱- تحلیل بنیادی یا فاندامنتال

این روش تحلیل، سهام موردنظر را از منظر بنیادی مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. فرض کنید ارزش ذاتی یک سهم 2000 تومان باشد. در صورتی که هر سهم از این نماد با قیمت فعلی 1800 تومان معامله شود، این سهم در آینده مستعد رشد خواهد بود. در واقع اطلاعات و اخبار نقش کلیدی در این روش تحلیل دارند.

۲- تحلیل تکنیکال

این روش تحلیلی پیشینه یک سهم را مورد توجه قرار داده و رفتار قیمتی آن را در تمام عمرش بررسی میکند و در آخر نتیجه می گیرد که آیا این سهم رشد میکند و یا دچار نزول میشود. به افرادی که از این روش استفاده میکنند، چارتیست نیز گفته میشود، چرا که بدون توجه به وضعیت کلی سهام و یا اخبار، تنها نمودار (چارت) یک نماد را تحلیل میکنند.

۳- تحلیل تکنوفاندامنتال

این روش تحلیلی یک روش مابین تحلیل تکنیکال و فاندامنتال میباشد. یعنی برای تحلیل وضعیت یک سهم و تصمیم گیری در رابطه با مستعد رشد بودن آن، عوامل مختلف بنیادی از جمله اخبار و همچنین عوامل تکنیکال و وضعیت آن سهم در چارت را نیز مورد بررسی قرار می دهند.

سوالات متداول

1_ آیا واقعاً سرمایه‌گذاری در این بورس نسبت به سایر بازارها بهتر است؟

آمار و ارقام نشان میدهد که بازار بورس بهترین گزینه برای سرمایه گذاری ایرانیان، در تمامی بازار های مالی ایران میباشد.

2_ سهام چیست؟

هر شرکتی که در بورس پذیرفته میشود، ارزش ها و سرمایه هایی دارد که سازمان بورس پس از ثبت نام شرکت ها این سرمایه را برآورد نموده و آن را به قسمت های کوچک تری تقسیم میکند. به هر واحد از ارزش این شرکت ها سهم گفته میشود

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"