کارگزار ناظر کیست و چگونه می توان آن را تغییر داد؟

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 6 دقیقه
0 نظر
286 بازدید
کارگزار ناظر کیست و چگونه می توان آن را تغییر داد؟

چگونه کارگزار خود را تغییر دهیم و تغییر کارگزار ناظر چطور انجام می شود؟

کارگزار ناظر کیست؟

دارایی سهامداران در سامانه معاملاتی بازار زیر نظر یک کارگزاری قرار گرفته است که به آن کارگزار ناظر گفته می شود. با این حال سهامداران می توانند با مراجعه به کارگزاران خود اقدام به خریداری سهام نمایند، اما دارایی سهامدار در نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد و شما می توانید با چندین کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و محدودیتی در تعداد کارگزاری شما وجود ندارد اما باید توجه داشته باشید که سهام خود را می توانند از آن کارگزار به فروش برسانند.

در واقع کارگزاران واسطه ای میان خریداران و فروشندگان محسوب می شوند.

حال نظر شما را به مثال زیر جلب می کنم:

به طور مثال شما در کارگزاری مفید و آگاه حساب معاملاتی دارید، اکنون شما در کارگزاری آگاه 2000 سهام خودرو خرید کرده اید و قصد دارید این سهام را در کارگزاری مفید به فروش برسانید، اما چنین اجازه ای به شما داده نمی شود، زیرا کارگزار ناظر شما کارگزاری آگاه بوده است. ممکن است دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد و شما می توانید در چندیدن کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و محدودیتی در تعداد کارگزاری وجود ندارد، اما این به این معنا نمی باشد که تعداد 2000 سهام خودرو در کارگزاری آگاه خریداری کرده اید و در کارگزاری مفید به فروش برسانید کافیست در خواست تغییر کارگزار ناظر را بدهید و سهام شما 48 ساعت بعد از ثبت در خواست منتقل خواهد شد.

چگونه می توان کارگزار ناظر را تشخیص داد؟

اگر تنها در یک کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و تمامی خرید و فروش های خود را با همان حساب معاملاتی انجام می دهید، کارگزار ناظر شما همان کارگزاری است که با آن کار می کنید.

اگر دارایی سهام شما در نمادهای معاملاتی مختلف، در کارگزاری های مختلف است، کارگزار ناظر، با توجه به سابقه‌ی معاملاتی شما با کارگزاری ها تعیین خواهد شد. بدین معنی که در هر نماد معاملاتی بسته به سابقه معاملاتی، کارگزار ناظر متفاوتی خواهید داشت. برای تشخیص این کارگزاری ها، روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

یکی از این روش ها مراجعه به سایت اینترنتی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس https://www.csdiran.ir می باشد. لازم به ذکر است سهامداران حقیقی برای استفاده از این قابلیت باید کد ملی وارد کرده، و سهامداران حقوقی باید کد سهامداری خود را در سامانه وارد کنند.

روش دوم می توان با استفاده از تطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صورت گیرد.

روش ها و راه های دیگری برای تشخیص کارگزار وجود دارد که در هر نماد پس از مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار، کد کارگزار خریدار یا فروشنده را که در آخرین گواهی نامه‌ی نقل و انتقال سهام صادر شده را با جدول شناسایی کد کارگزاری که در سایت موجود است، تطابق داده و از کارگزار ناظر را در هر نماد معاملاتی پیدا کند.

نکته: بر اساس اطلاعیه سازمان بورس اوراق بهادار اگر کد کارگزار یا خریدار یا فروشنده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره‌ی پیش از1378/09/16 برابر 666،777،888،999 یا 11 باشد؛ سهامداران تنها از روش اول می توانند از کارگزار ناظر خود مطلع شوند.

کارگزار ناظر کیست و چگونه می توان آن را تغییر داد؟

تغییر کارگزار ناظر

برای همه شما پیش آمده است که نارضایتی از پلتفرم معاملاتی یا مشکلاتی در کند بودن و نداشتن امکانات و کارمزد بالا قصد کرده باشید کارگزار خود را تغییر دهید، اما چگونه؟

برای تغییر این کارگزار ها در بورس روش های متفاوتی وجود دارد، یکی از روش های سنتی تغییر کارگزار ناظر به این شکل می باشد که سهامدار پس از فروش تمام دارایی خود در یک نماد معاملاتی، حداقل برای یک روز تعداد سهام خود را در آن نماد صفر نگه دارد. از این رو، پس از انجام این روند، کارگزاری خریدار در اولین معامله شما، کارگزار ناظر آن نماد محسوب خواهد شد.

علاوه بر روش های سنتی، روش های دیگری هم برای تغییر کارگزار ناظر وجود دارد که در ادامه

به آن ها می پردازیم:

3 روش مرسوم برای تغییر کارگزار ناظر وجود دارد:

  1. روشی وجود دارد که عاقلانه نیست اما خالی از لطف نمی باشد، شما می توانید سهام خود را در کارگزاری مبدا فروخته و اعلام دریافت وجه از سیستم داشته باشید، که معمولا 24 ساعت زمان میبرد، سپس وجه را دریافت نموده و در حساب معاملاتی جدید خود شارژ کنید اما چرا این روش عاقلانه نیست؟ زیرا با فروختن سهام ممکن است در این بازه سهام رشد کرده و از بازار عقب بمانید و این اقدام منجر به زیان شود.

  2. یکی از روش های آسان که هیچ گونه هزینه‌ای برای شما ندارد،این است که: شما پس از ثبت نام در حساب معاملاتی جدید و دریافت نام کاربری و رمز خود، وارد کد معاملاتی خود شوید و بعد از مشخص کردن سهام خود گزینه تغییر کارگزار ناظر را کلیک کرده و درخواست خود را وارد نمایید معمولا این روش 48 ساعت بعد از ثبت، به حساب کارگزاری جدید شما منقل می شود.

  3. شما می توانید با دریافت کد معاملاتی جدید به صورت حضوری به کارگزاری جدید مراجعه کرده و با در دست داشتن برگه سهام اخرین سهام، درخواست کتبی تغییر ناظر را به کارگزاری اعلام نمایید.

حال آخرین برگه سهام خود را چگونه می توانیم دریافت کنیم:

  1. مراجعه به کارگزاری که سهام از طریق آن خریداری شده است.

  2. ورود به درگاه الکترونیکی سهامداران به آدرس https://www.daneshchi.ir/dara-csdiran-com/

در واقع تغییر کارگزار ناظر برای انتقال سهام از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر می باشد که باید شخص در هر دو کارگزاری دارای کد معاملاتی باشد، امروزه این امر ساده به صورت آنلاین و بدون اتلاف وقت و هزینه، انجام می شود.

کارگزار ناظر کیست و چگونه می توان آن را تغییر داد؟

نتیجه گیری

امروزه یکی از مهم ترین عامل ها و واسطه های بازار های مالی برای خرید و فروش شما در بورس، کارگزاری های بورسی هستند، پس سعی کنید بهینه ترین و بهترین کارگزاری را انتخاب کرده و در آن معامله کنید اگر پیش از این در کارگزاری دیگری معامله کرده و سهام خریده اید، میتوانید این سهام ها را در کارگزاری مد نظرتان تغییر کارگزار ناظر زده و پس از این در آن کارگزاری خرید و فروش انجام دهید.

سوالات متداول

کارگزار ناظر کیست؟

دارایی سهامداران در سامانه معاملاتی بازار زیر نظر یک کارگزاری قرار گرفته است که به آن کارگزار ناظر گفته می شود.

کارگزاران چه کسانی هستند؟

در واقع کارگزاران واسطه ای میان خریداران و فروشندگان محسوب می شوند.

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"