نماد بورسی چیست؟

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 11 دقیقه
0 نظر
368 بازدید
نماد بورسی چیست؟

نماد بورسی چیست؟

چه در بورس فعالیت داشته باشید و چه از اخبار و اطلاعات آن آگاهی نداشته باشید به احتمال زیاد نام هایی همچون فملی ، وبملت یا کگل را شنیده اید. به این اسامی نماد بورسی گفته می شود .

نماد عبارت است از کد یا نام اختصاری شرکت ها که برای سهولت شناسایی و دسته بندی آن ها در بورس مورد استفاده قرار می گیرد . هر نماد متشکل از حروف یا اعدادی است که نمایانگر یک شرکت بورسی میباشد . این نماد ها از دو بخش تشکیل شده اند که بخش اول نشان دهنده صنعتی است که شرکت در آن فعال می باشد و بخش دیگر اختصاری از نام تجاری شرکت است . برای مثال در نماد فملی ، حرف (ف) نشان دهنده گروه فلزات اساسی و (ملی) اختصاری از صنایع ملی مس ایران می باشد .

این روزها از گوشه و کنار اخبار ، سایت ها و یا جمع های دوستانه و فامیلی حرف هایی راجع بورس به گوش ما می رسد . حرف هایی از این دست که : (( امروز کچاد را خریدم به نظر سهم خوبی می آید ، خساپا و خودرو متوقف شدند ، سهم خگستر طی بازه دو هفته ای 35 درصد بازده داشته است . )) و سایر جملاتی که احتمالا به گوش شما خورده باشد .

نماد چیست؟

همانطور که هر کودکی به دنیا می آید برای آن نامی انتخاب می کنند ، شرکت های سهامی عام هم برای ورود به بورس ملزم به انتخاب یک نام و یا همان نماد ، برای خود هستند . در واقع نماد هویت و سمبل نشان دهنده شرکت های فعال در حوزه بورس می باشد و برای شناسایی این شرکت ها به جای اسم کامل آن ها از نمادشان استفاده می شود .

نماد ها موجب شدند تا معاملات بورسی آسان تر گردد . برای مثال در گذشته سهامداران برای خرید و فروش سهام اسم شرکت ها را فریاد می زدند ، اما با آمدن نماد ها و اختصار نام شرکت ها این مشکل برطرف شد و موجب تسریع بخشی در روند معاملات شد . برای مثال شما با سرچ کردن کلمه ذوب راحت تر هستید یا سهامی ذوب آهن اصفهان ؟

باید نمادی مناسب برای شرکت ها انتخاب شود و نماد انتخاب شده باید تا حد قابل قبولی نمایانگر ماهیت شرکت مورد نظر باشد . چرا که به علت مشکلاتی که قبلا در سایت TSETMC وجود داشت ، شرکت ها برای انتخاب نماد با محدودیت کاراکتر رو به رو بودند و همین امر سبب شد تا بعضا نماد های غیرمتعارفی برای شرکت ها انتخاب شود .

نماد بورسی چیست؟

در واقع نماد ها سبب شدند تا نام شرکت های بورسی کوتاه تر شود و معامله ، جست و جو و به دست آوردن اطلاعات لازم در مورد آن ها راحت تر شود . همچنین این نماد ها یک طبقه بندی مناسب برای شرکت های حاضر در بورس بوجود آوردند چرا که حرف اول هر نماد نشان دهنده صنعت مربوطه آن شرکت می باشد . هر کدام از شرکت های بورسی در صنعت خاصی فعالیت می کنند و هر یک در گروه خاصی طبقه بندی می شوند .

انتخاب یک نماد خوب

برای مثال : گروه بانک ها ، شرکت های سرمایه گذاری ، خودرویی ، قندی ، سیمانی ، کاشی و سرامیک و سایر گروه ها . حرف اول هر نماد موجب شناسایی صنعت مربوط به شرکت می شود البته استثنائاتی در این زمینه وجود دارد . برای مثال حرف (د) نشان دهنده شرکت های دارویی است ، اما سهم برکت که در این گروه قرار می گیرد فاقد حرف (د) بوده و استثناء به شمار می رود .

در فرایند انتخاب نماد ، استفاده از حداقل سه کاراکتر مجاز می باشد و گاهی از عدد نیز استفاده می شود . شرکت هایی که قصد حضور در بورس را دارند با توجه به قوانین انتخاب نماد ، چندین نام به سازمان بورس پیشنهاد می کنند . سازمان بورس شرکت تازه وارد را در گروه مربوطه طبقه بندی کرده و یک حرف با توجه صنعت فعال در آن ، به ابتدای نام اضافه می کند .

که این حرف شناسه صنعت مربوطه به سهامداران می باشد . برای مثال اگر فردی نماد خگستر را ببیند ، بدون آن که بداند نام کامل شرکت چیست ، متوجه خواهد شد که این سهم در گروه خودرو و قطعات خودرو قرار می گیرد چرا که حرف (خ) نشان دهنده گروه خودرویی می باشد.

مزایا و معایب نماد بورسی

انتخاب نماد بورسی برای شرکت ها با مزایا و معایبی همراه است که از مزایای آن میتوان به اختصار و شناسایی راحت تر شرکت های بورسی اشاره کرد . برای مثال یک نماد چند حرفی مشخصه یک شرکت با نامی طولانی و گسترده خواهد بود . این امر سبب می شود تا معرفی سهم به دیگران توسط معامله گران بورسی به آسانی و راحت تر و سریع تر ممکن شود .

از معایب نام گذاری توسط نمادها میتوان به محدودیت استفاده از اِعراب ( ِ ُ  َ ) در نام نمادها اشاره کرد . این محدودیت سوی سازمان بورس قرار داده شده است و همین موضوع مشکلاتی را در تلفظ نماد ها بوجود آوردهاست .

برای مثال برای نمادی مانند غالبر هیچکس نمی داند که تلفظ غالبِر ( ghalber ) صحیح است یا غالبَر( ghalbar ) . یا به عنوان مثالی دیگر می توان شرکت شتران را نام برد که تلفظ گسترده سهم به صورت شُتران ( shotran ) موجب اعتراض افراد حقوقی سهم شد و باعث شد تا سازمان بورس طی انتشار یک اطلاعیه تلفظ شِتران ( shetran ) را برای این سهم صحیح دانست .

از معایب دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اگر شرکتی بخواهد وارد بورس جهانی شود با مشکل رو به رو خواهد بود چرا که طبق قوانین باید نامی که در بورس ایران برای آن انتخاب شده است ارائه شود . حال اینکه فرایند نام گذاری سهام در بازار بورس جهانی و بورس ایران متفاوت است .

نماد بورسی چیست؟

لیست نماد های بورسی به تفکیک صنعت

  • حرف (ش) : این حرف در ابتدای سهام مربوط به گروه فرآورده های نفتی ، سوخت های هسته ای و کک به کار می رود . مانند شتران ، شبندر ، شبریز و … و نماد ونفت استثناء است .

  • حرف (ز) : این حرف برای نماد بورسی شرکت های گروه دامداری و زراعت به کار می رود.مانند زکوثر ، زفکا و … که در این گروه نماد های تلیسه و سیمرغ استثناء می باشند .

  • حرف (ف) : این حرف برای سهام گروه فلزات اساسی به کار می رود مانند فملی ، فسرب و … که در این بین نماد های هرمز ، ذوب ، زنگان ، فجز ، میدکو ، کیمیا ، کاوه و ارفع استثناء هستند .

  • حرف (و) : این حرف نشان دهنده نماد بورسی بانک ها و موسسات اعتباری است مانند وبملت ، وبصادر و … که نماد دی جز استثنائات این گروه می باشد . همچنین گروه موسسات سرمایه گذاری نیز با حرف (و) آغاز می شوند مانند وخارزم ، وسپه و … که نماد های پردیس ، گوهران ، اعتلا ، سرچشمه و سردبیر از این قاعده مستثنی هستند .

  • حرف (س) : این حرف نشان دهنده سهام شرکت های سیمان ، آهک و گچ می باشد . مانند ستران ، سیتا و …

  • حرف (غ) : این حرف نشان دهنده صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی می باشد . مانند غگل ، غنوش و … و سهام تبرک و بهپاک استثنای این گروه هستند . البته لازم به ذکر است که گروه قندی از این صنعت جدا میباشد .

  • حرف (ق) : این حرف در ابتدای سهام مربوط به گروه قند و شکر قرار می گیرد مانند قمرو ، قشیر و …

  • حرف (چ) : این حرف برای شرکت های کاغذی و چوبی به کار گرفته می شود مانند چکاپا ، چفیبر و …

  • حرف (ن) : این حرف نمایانگر گروه منسوجات است که سهام نطرین و نمینو تنها نماد فعال این دسته هستند .

  • حرف (ک) : این حرف در ابتدای گروه کانی های غیرفلزی مانند کسرام ، کرازی ؛ در ابتدای گروه کانی های فلزی مانند کچاد ، کگل و در ابتدای گروه مربوط به استخراج زغال سنگ مانند کطبس ، کپرور و کشرق ؛ قرار می گیرد . همچنین گروه کاشی و سرامیک هم مربوط به این حرف است مانند کپارس ، کسعدی و …

  • حرف (ب) : این حرف مربوط به ماشین آلات و دستگاه های برقی می باشد . مانند بنیرو ، بترانس و … همچنین سهام مربوط به گروه عرضه برق ، گاز ، بخار و آب گرم هم با این حرف آغاز می شود مانند بزاگرس ، بفجر و نمادهای مبین و دماوند و آبادا و ونیرو استثناء هستند .

  • حرف (ث) : نماد بورسی شرکت های مربوط به انبوه سازی ، املاک و مستغلات معمولا با این حرف شروع می شوند . مانند ثمسکن ، ثبهساز و … و نمادهای وآذر ، وساخت ، وتوس استثنائات این گروه هستند .

  • حرف (خ) : تمام نماد های مربوط به گروه خودرو و قطعات خودرو با حرف (خ) آغاز می شوند مانند خودرو ف خساپا و …

  • حرف (ر) : این حرف مربوط به گروه فنی و مهندسی می باشد مانند رمپنا ، رنیک ، رتکو

  • حرف (ح) : نماد بورسی گروه حمل و نقل و انبارداری و ارتباطات با این حرف آغاز می شود مانند حکشتی ، حپترو و … و نماد توریل استثناء می باشد .

  • حرف (د) : این حرف در ابتدای هر نماد بورسی نشان دهنده گروه مواد و محصولات دارویی است مانند دسبحان ، دسانکو و … و نمادهای کاسپین ، هجرت و برکت جز استثنائات می باشند .

  • حرف (پ) : گروه لاستیک و پلاستیک با حرف  (پ) آغاز می شود . مانند پیزد ، پکویر و …

  • حرف (ت) و (ل) : گروه ماشین آلات و تجهیزات معمولا با یکی از این دو حرف آغاز می شود مانند لابسا ، تایرا ، تکمبا ، لبوتا و …

  • گروه اطلاعات و ارتباطات تنها سه نماد فعال دارد و این نمادها عبارت اند از اپرداز ، اوان و های وب .

  • برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کلیک بر روی اینجا به بخش دیده بان سایتwww.tsetmc.com منتقل شوید .

نماد بورسی چیست؟

نماد ابزارهای مالی قابل معامله

اگر به سایت بورس و اوراق بهادار سر زده باشید حتما با نماد بورسی همچون تسه ، اخزا ، وسبحانح مواجه خواهید شد . اما این نماد ها چیست ؟ آیا نماد بورسی جدید و جدا از نماد سهام هستند ؟

در واقع این نماد بورسی نشان دهنده ابزار های مالی قابل معامله دیگری غیر از سهام شرکت ها در بازار بورس و فرابورس است .

حرف (ح) در انتهای نماد بورسی نشان دهنده حق تقدم آن سهم می باشد که پس از افزایش سرمایه در بازه معینی قابل معامله خواهد بود و پس از اتمام آن بازه سهم بسته خواهد شد و سهم حق تقدم مانند سهام عادی معامله می شود .

نماد بورسی که با اسم اخزا آغاز می شوند نمایانگر اسنادخزانه دولتی بوده که در بازار فرابورس معامله می شوند.

نماد بورسی تسه همان اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن یا امتیاز تسهیلات مسکن است که سررسید مشخصی دارد.

اگر در ابتدای یک نماد بورسی حرف (ض) وجود داشت این نماد مربوط به اختیار خرید یک سهام در بازار بورس یا فرابورس می باشد . اختیار معامله که شامل اختیار خرید یا اختیار فروش می باشد ؛ قراردادی است که به خریدار آن اختیار و نه اجبار خرید یا فروش یک دارایی معین را در قیمت تعیین شده تا یک زمان مشخص اعطا می کند . از سوی دیگر فروشنده اختیار معامله اجبار دارد که تا پیش از انقضای مهلت آن هر زمان که خریدار تمایل به اجرای قرار داد داشت ، مفاد قرار داد را اجرا کند .

نماد بورسی که در کنار آن ها عدد 2 زده شده است نشان دهنده این است که روی آن سهام معاملات بلوکی صورت گرفته است . به معامله حجم بزرگی از برگه سهام در یک زمان و در یک مرحله ، معاملات بلوکی گفته می شود .

نماد بورسی چیست

نماد بورسی رنگ های سبز ، زرد و قرمز به چه معناست ؟ 

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که رنگ هایی که سامانه های معاملاتی در کنار نماد ها می گذارند به چه معناست ؟

رنگ سبز ( مجاز ) : یعنی شرایط این نماد بورسی عادی است و امکان ثبت ، ویرایش و حذف سفارش در دامنه مجاز نوسان روزانه وجود دارد .

رنگ زرد ( مجاز – محفوظ ) : این وضعیت مشابه پیش گشایش است . یعنی امکان ثبت ، ویرایش و حذف سفارشات می باشد اما معامله ای صورت نمی گیرد . معمولا زمانی که سهم در حال بازگشایی است برای کشف قیمت در وضعیت مجاز محفوظ قرار می گیرد .

رنگ قرمز ( ممنوع – متوقف ) : مربوط به زمانی است که امکان ثبت ، ویرایش و حذف سفارش وجود ندارد و معامله ای هم انجام نمی شود .

سوالات متداول

نماد چیست؟

نماد عبارت است از کد یا نام اختصاری شرکت ها که برای سهولت شناسایی و دسته بندی آن ها در بورس مورد استفاده قرار می گیرد .

هر نماد متشکل از چه چیزی می باشد؟

هر نماد متشکل از حروف یا اعدادی است که نمایانگر یک شرکت بورسی میباشد .

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"