معاملات آنلاین یا بر خط چیست؟

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 4 دقیقه
0 نظر
252 بازدید
معاملات آنلاین یا بر خط چیست؟

معاملات آنلاین یا بر خط چیست؟

هر بازاری برای سرمایه گذاری به یک سری زیر ساخت های لازم نیاز دارد که با توجه به توسعه و گسترش فضای وب یا اینترنت، بسیاری از کسب کارها از طریق Word Wide Web یا شبکه جهانی وب انجام می گیرد؛ که می توان از بازار مسکن شروع کرد تا بازار کریپتو (ارز دیجیتال) و سهام، همه این ها در بستر وب صورت می گیرد. امروزه هر کسب و کار ساز و کار مخصوص به خود را دارد و روش های مختلفی برای انجام و اجرای آن طراحی شده است و راحت ترین راه انجام معاملات در بازار ها، معاملات بر خط یا آنلاین است.

معاملات بر خط

با توجه به جایگاه ویژه ای که اینترنت دارد کمتر کسب کاری را می توان مشاهده کرد که در این فضا حضور نداشته باشد و از این فضای پیشرفته استفاده نکند. فضای بسیار گسترده اینترنت، افراد زیادی را صاحبان مشاغل کرده و به راحتی می توانند امورات و تجارت خود را از این درگاه دنبال کنند که بازار سرمایه از این قاعده مستثنی نیست.

در واقع با استفاده از فضای وب، سازمان اوراق بهادار خدمات بسیار زیادی را در اختیار سهامداران و سرمایه گذاران قرار می گیرد. عموما افراد فعال در بازار سهام فعالیت های خود را در فضای اینترنت دنبال می کنند و از این فضا در جهت خرید و فروش سهام استفاده می کنند.

معاملات بر خط در بورس

افرادی که قصد فعالیت در بازار بورس دارند ابتدا باید از کارگزاری های فعال در این حوزه کد معاملاتی خود را دریافت کنند.

خدماتی که کارگزاری ها به سهامداران خود برای خرید و فروش سهام خود ارائه می دهند به دو دسته تقسیم بندی می شود:

1.خدمات آفلاین(غیر برخط)

این خدمات آفلاین برای آن دسته از افرادی می باشند که انجام امورات خود را به کارگزاری محول می کنند و این کارگزاری است که با کسب اجازه از سهامدار، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می کند، به این روش، معاملات آفلاین می گویند.

به عبارتی، در معاملات آفلاین شخصی که قصد خرید یا فروش سهام خود را دارد با کارگزار خود تماس گرفته و در خواست خرید و فروش سهام را می دهد و کارگزار موظف است که نسبت به ثبت سفارش اقدام کند.

2.خدمات آنلاین(برخط)

خدمات آنلاین برای آن دسته از افرادی می باشد که ارتباط مستقیمی بین آنها با کارگزار وجود ندارد و خودشان نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام می کنند؛ به این روش معاملات آنلاین یا برخط می گویند.

معاملات آنلاین یا بر خط چیست؟

تفاوت معاملات آنلاین و آفلاین (برخط یا غیر برخط)

در واقع در معاملات آنلاین، سهامدار از طریق درگاهی که کارگزار در اختیار شخص قرار می دهد، شخص نسبت به خرید و فروش سهام خود در سیستم معاملات بورس اقدام می کند؛ اما در معاملات آفلاین، سرمایه گذار درخواست خرید و فروش سهام مد نظر خود را به کارگزار خود می دهد و کارگزار نسبت به ثبت سفارش در سیستم معاملاتی اقدام می کند.

نکته مهمی که می توان در اینجا اشاره کرد، واسطه‌ای میان معاملات آنلاین وجود ندارد و نسبت به معاملات آفلاین مزیت بیشتری دارد.

در معاملات آنلاین شخص همان لحظه اقدام به خرید یا فروش سهام خود کرده و ثبت سفارش یا ویرایش را همان لحظه انجام دهد، اما در حالت آفلاین نیاز به برقرای ارتباط با کارگزار است و کارگزار نیز با توجه به حجم کاری خود درخواست مشتری را ثبت می کند، در واقع در معاملات آفلاین ضرر زمانی صورت می گیرد، یعنی از لحظه ای که سهامدار قصد خرید یا فروش می کند تا زمانی که معامله گر کارگزار ثبت سفارش کند، زمان قابل توجهی مصرف می شود؛ اما معامله گران آنلاین به سرعت می توانند نسبت به ثبت سفارش خود واکنش نشان دهند.

معاملات آنلاین یا بر خط چیست؟

نتیجه گیری

امروزه در سراسر دنیا کمتر حرف از خدمات حضوری زده می شود و خدماتی پیشرو هستند که بتوانند در سریع ترین زمان ممکن خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند، در دنیای خرید و فروش و معامله نیز همین مراتب تکرار میشود، یعنی در کارگزاری ها و بروکر های سراسر جهان این امکان وجود دارد که شما از هر جای جهان میتوانید اقدام به خرید و فروش با بیشترین سرعت ممکن را داشته باشید، این خود یکی از مزیت های بازار های سرمایه است به  طوری که این مزیت باعث بالا رفتن گردش مالی در بازار های مالی شده و در نتیجه نقدینگی در بازار باعث پویایی هرچه تمام تر و کارایی بالای این بازار ها میشود.

سوالات متداول

خدمات آفلاین چیست؟

این خدمات آفلاین برای آن دسته از افرادی می باشند که انجام امورات خود را به کارگزاری محول می کنند و این کارگزاری است که با کسب اجازه از سهامدار، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می کند، به این روش، معاملات آفلاین می گویند.

خدمات آنلاین چیست؟

خدمات آنلاین برای آن دسته از افرادی می باشد که ارتباط مستقیمی بین آنها با کارگزار وجود ندارد و خودشان نسبت به خرید وفروش سهام خود اقدام می کنند؛ به این روش معاملات آنلاین یا برخط می گویند.

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"