لانگ و شورت (long & short)

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 6 دقیقه
0 نظر
253 بازدید
لانگ و شورت (long & short)

پوزیشن لانگ و شورت (long & short) چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند؟

قطعا تا به حال کلمات لانگ و شورت، چه از سمت معامله گران حرفه ای بازار و چه از معامله گران مبتدی و حتی از مردم عادی به گوش شما خورده است، که ما در این مقاله به توضیح جامع این دو کلمه میپردازیم.

منظور از پوزیشن لانگ (long position) چیست؟

معامله گران سعی میکنند با استفاده فرصت ها و تحلیل هایشان معاملات خود را در جهت روند بازار و یا دارایی انجام دهند. زمانی که معامله گران با توجه به فرصت ها و یا تحلیلشان فکر میکنند که یک دارایی رشد خواهد کرد و یا قیمت آن رو به افزایش است آن دارایی را خریده و یا اصطلاحا یک پوزیشن لانگ باز میکنند.

انواع پوزیشن لانگ

با توجه استفاده متعدد در کلمات و جمله های مختلف کلمه لانگ معانی متفاوت و مختلفی دارد.

با توجه به معنی خود کلمه پوزیشن لانگ بیشتر به مدت نگهداری یک دارایی اشاره دارد.

1_ سرمایه گذاری طولانی مدت( long position holding an invest )

امکان خرید و سرمایه گذاری طولانی مدت در اکثر دارایی های بازار های مالی وجود دارد . بیشتر سرمایه گذاران خرد و معمولا افرادی که توان تحلیل بازار را ندارند یا مایل به سرمایه گذاری بلند مدت هستند ترجیح میدهند یک دارایی را خرید کرده و به صورت بلند مدتی از آن سود کسب کنند. این افراد برنامه ای برای فروش آن دارایی، حداقل در آینده نزدیک ندارند.

این مدل سرمایه گذاری هم دارای معایبی است و هم مزیت هایی دارد:

از مزیت های این مدل سرمایه گذاری این است که سرمایه گذار مجبور به چک کردن مداوم بازار و قیمت آن دارایی نیست و نغییرات قیمتی در کوتاه مدت سرمایه گذار را اذیت نخواهد کرد.

در عین حال باید در بلند مدت بازار ها رشد داشته باشند، پس در هر صورت سرمایه گذاران بلند مدتی متحمل زیان نخواهند شد .البته باید در نظر داشته باشید که همان سرمایه گذاری بلند مدت هم باید روی اصول و برنامه باشد و به موقع باشد، سرمایه گذاران حرفه ای بلند مدتی همیشه بسیار بهتر و عمیق تر از تریدر ها و تحلیلگران کوتاه مدتی بازار ها و دارایی ها را بررسی میکنند.

از جمله معایب این مدل سرمایه گذاری میتوان از دست دادن موقعیت های جدید و بهتر در بازار های مالی و دارایی ها نام برد، ممکن است زمانی که شما در یک دارایی به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کرده اید، یک موقعیت جدید و بهتر برای سرمایه گذاری در بازار های مالی و دارایی ها اتفاق بیفتد و شما این فرصت را از دست خواهید داد، به علاوه این موضوع که اگر شما از تحلیلگران حرفه ای و خوب بازار نباشید، قطعا یک سرمایه گذار بلند مدتی خوب نخواهید بود.

لانگ و شورت (long &short)

2_ پوزیشن های لانگ در قرارداد های آپشن

در معاملات آپشن یا اختیار خرید و فروش زمانی که شما پیش بینی از قیمت در آینده بلند مدت دارید میتوانید به صورت لانگ در این معاملات وارد بشوید ولی توجه داشته باشید که این معاملات باید مدیریت شده باشند و الان میتوانند با ضرر همراه باشند.

در واقع اگر یک سرمایه گذار به دنبال اختیار خرید باشد نشان دهنده این است که آن سرمایه گذار به این نتیجه رسیده است که روند قیمتی آن دارایی صعودی خواهد بود و برای اختیار فروش این عمل بلعکس میباشد.

3_ پوزیشن لانگ در قرار داد آتی

معمولا سرمایه گذاران و مصرف کنندگان بزرگ برای در امن ماندن از تغییرات قیمتی ناگهانی و نا مطلوب از قرارداد های آتی استفاده میکنند.

تفاوت معاملات آتی با معاملات آپشن این است که دارنده آن متعهد به خرید یا فروش دارایی مورد قرارداد، طبق قرارداد میباشد.

مزایای پوزیشن لانگمعایب پوزیشن لانگ
کمتر کردن مشغله ذهنی و فکری شما در سرمایه  گذاریاز دست دادن موقیعت های جدید و بهتر در بازار های مالی
امکان مدریت دارایی بهتر در سرمایه  گذاریامکان سرمایه  گذاری اتشتباه در یک دارایی و از دست دادن زمان و فرصت (هزینه فرصت)

منظور از پوزیشن شورت (short position) چیست؟

موقعیت زمانی است که سرمایه گذار یا تریدر پیش بینی دارایی با قیمت کمتر در آینده را میکند و در این موقعیت آن دارایی را به فروش میرسناد یا در این موقعیت به اصطلاح یک پوزیشن شورت باز میکند.

معمولا زمانی تریدرها از این موقعیت ها استفاده میکنند که مطمعن باشند ارزش یک دارایی در آینده نزولی است، البته به خاطر داشته باشید این معاملات اگر در بازار های مالی اهرم دار مانند فارکس یا کریپتوکارنسی با اهرم های اشتباه باز شوند امکان ضرر بسیار در این معاملات برای شما بسیار زیاد است.

منظور از معاملات لانگ و شورت (long & shirt) به طورکلی چیست؟

به صورت کلی در کوتاه مدت زمانی صحبت از پوزیشن های لانگ و شورت میشود منظور این است که، در معاملات یک معامله گر وقتی آن معامله گر پیش بینی میکند که قیمت رشد خواهد کرد به اصطلاح یک معامله خرید یا لانگ باز میکنند و زمانی که انتظار دارند قیمت کاهش پیدا کند و کم شود یک معامله فروش یا به اصطلاح شورت باز میکنند.

هدف از پوزیشن لانگ: خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا

زمانی یک معامله لانگ باز میشود که به اصطلاح خریدار بخواهد یک دارایی را در یک قیمت معین بخرد و با قیمتی بالاتر بفروشد و از این معامله سود کسب کند.

هدف از پوزیشن شورت: فروش در قیمت بالا و خرید در قیمت پایین تر

زمانی یک معامله گر یک پوزیشن شورت باز میکند یک دارایی را در همان قیمت فروخته و در آینده اگر روند قیمتی طبق انتظار او باشد همان دارایی را با قیمت پایین تر خریده و از این اختلاف قیمتی سود میکند.

لانگ و شورت (long &short)

نتیجه گیری

دو راه اصلی برای کسب سود از بازار های مالی مختلف خرید و فروش دارایی های آن بازار است، افرادی که به عنوان تریدر در بازار های مالی فعالیت میکنند، با خرید یا فروش یک دارایی (long & short) در بازار سود کسب میکنند، در پوزیشن های لانگ معمولا خریدار انتظار رشد قیمتی آن دارایی را دارد. ولی در پوزیشن های شورت که معمولا برای بازار های نزولی استفاده میشود، تریدر یک دارایی را از بروکر یا کارگزاری قرض میگیرد و آن را به معامله‌گران دیگر میفروشد، سپس در قیمت پایین تر خریده و آن قرض را به بروکر برمیگرداند و از این اختلاف قیمتی سود کسب میکند.

سوالات متداول

منظور از پوزیشن لانگ چیست؟

زمانی که معامله گران با توجه به تحلیلشان فکر میکنند که، یک دارایی رشد خواهد کرد آن دارایی را خریده و یا اصطلاحا یک پوزیشن لانگ باز میکنند.

منظور از پوزیشن شورت چیست؟

سرمایه گذاریا تریدر پیش بینی دارایی با قیمت کمتر در آینده را میکند و در این موقعیت آن دارایی را به فروش میرسناد یا در این موقعیت به اصطلاح یک پوزیشن شورت باز میکند.

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"