صف خرید و فروش چیست؟ سود با صف خرید

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 7 دقیقه
0 نظر
43 بازدید
صف خرید و فروش چیست؟ سود با صف خرید

صف خرید و فروش

در بازار بورس اوراق بهادار ایران، سهام شرکت‌های مختلف در یک بازه زمانی خاص مجاز به تغییر نوسان دارند که ممکن است به بالاترین یا پایین‌ترین قیمت مجاز خود در یک روز برسند. در این شرایط، صف خرید و فروش در بورس شکل می‌گیرد. با این حال، برای معامله در بازار بورس، باید با دامنه نوسان بازار آشنا شد. در واقع، محدودیت دامنه نوسان در بازار بورس، به منظور جلوگیری از افزایش یا کاهش شدید و غیرمنطقی در بازار، وجود دارد. به این نکته باید توجه داشت که دامن نوسانی بورس 5درصد است یعنی یا 5 درصد کاهش و یا افزایش می یابد.

زمان شکل گیری صف خرید و فروش

صف خرید و فروش در بورس به دو شرایط مشابه اما متفاوت تشکیل می‌شود. هنگامی که سهامداران قیمت سهام یک شرکت را به افزایش پیش‌بینی می‌کنند، به منظور کسب سود بیشتر، سهام آن شرکت را خریداری می‌کنند. با این حال، هنگامی که تقاضا برای خرید یک سهم بالا می‌رود ولی قیمت خرید سهام در روز از مبلغ خاصی بالاتر نمی‌رود، صف خرید شکل می‌گیرد. این صف، رقابت برای خرید سهام را نشان می‌دهد و به معنایی نشان‌دهنده عدم وجود فروشنده‌ای در بازار است.

رفتار هیجانی سهامداران در خرید سهم، عامل اصلی افزایش قیمت سهام و رسیدن به بالاترین مبلغ آن است. صف فروش نیز در شرایط برعکس به همین شکل شکل می‌گیرد. در این حالت، قیمت سهم یک شرکت به پایین‌ترین حالت خود می‌رسد و فروشندگان سهام خود را به بازار عرضه می‌کنند، اما تقاضای کافی برای خرید این سهام وجود ندارد و رقابت بین فروشندگان شکل می‌گیرد که نتیجتاً صف فروش بوجود می‌آید.

صف خرید و فروش چیست؟

تشخیص صف خرید و فروش در بورس

در تابلوی معاملاتی هر شرکت، دو کادر با عناوین “خرید” و “فروش” وجود دارد که اطلاعات مربوط به قیمت و حجم خرید و فروش سهام از طرف سرمایه‌گذاران در آن نمایش داده می‌شود. این اطلاعات برای سرمایه‌گذاران بسیار ارزشمند است و آن‌ها را در تصمیم‌گیری درباره خرید و فروش سهام یک شرکت کمک می‌کند.

که در آن می توان اطلاعاتی درباره درخواست‌های خرید و تعداد فروشندگان آن سهم را مشاهده کرد. با توجه به این دو، می‌توان به راحتی صف خرید و فروش را تشخیص داد.

در صورتی که سفارشات خرید یک سهم در تابلو “خرید” بالا بوده و قیمت آن به حداکثر قیمت روز خود رسیده باشد و در تابلو “فروش” هیچ سفارش فروشی ثبت نشده باشد، می‌توان متوجه شد که صف خرید درحال شکل گیری است. به همین ترتیب، در صورتی که کادر “فروش” تعداد بالایی فروشنده و حجم بالایی از سهام را برای فروش نشان دهد و در تابلو “خرید” متقاضی برای خرید آن وجود نداشته باشد، می فهمیم که صف فروش درحال شکل گیری است.

عکس العمل ما در صف خرید و فروش

آیا در صف خرید و صف فروش سهم معامله کنیم؟

این عمل تحلیل دقیقی از شرایط بازار سرمایه نیاز دارد و تصمیم‌گیری خودسر اغلب منجر به ضرر مالی می‌شود. در صورتی که قصد خرید یا فروش سهمی که برای آن صف شکل گرفته است را دارید، بهتر است پیش از هرگونه تصمیم‌گیری، با دانش تحلیلی درباره صف خرید و فروش بورس آشنا شوید. همچنین، لازم است در نظر داشته باشید که شکل گرفتن صف خرید و صف فروش تنها یک عامل در تعیین قیمت سهم نیست و باید با سایر عوامل نظیر خبرها، تحولات اقتصادی و … نیز در نظر گرفته شود.

همچنین، در صورتی که تصمیم به خرید یا فروش سهمی را گرفتید و قصد دارید در صف خرید یا فروش قرار بگیرید، باید در نظر داشته باشید که زمان ارسال سفارش و اولویت آن مهم است و باید در اولین فرصت ممکن عمل کنید تا در اولویت قرار بگیرید. با این حال، توصیه می‌شود که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، با کارشناسان مالی مشورت کنید تا از خسارات مالی جلوگیری شود.

نحوه فروش سهم در صف فروش

در صورت تمایل به خروج از یک سهمی که احتمالاً در صف فروش قرار دارد، باید بسرعت عمل کنید و زودتر از سایران سفارش فروش خود را ارسال کنید. عدم فروش سهم در صف فروش ممکن است با خطراتی همراه باشد و در صورت ادامه صف‌های فروش متوالی در سهم مورد نظر، قیمت سهام شما هر روز به کاهش خواهد پیوست (با فرض پر شدن حجم مبنا). بنابراین، باید نحوه استفاده درست از صف فروش را بلد بود تا در مواقعی که نیاز است، بتوان سهام خود را به فروش رساند.

لازم به ذکر است که می‌توانید از صف‌های فروش به عنوان یک راهکار دیگر نیز استفاده کنید و در جایی مناسب، میانگین قیمت سهام خود را کاهش دهید تا صف فروش شلوغ تر نشود. باید توجه داشت که در بعضی موارد، جمع شدن صف‌های فروش به نفع سهم شماست و بعضی از فروشنده‌ها از صف خارج شده‌اند. در این شرایط، سهم شما پتانسیل رشد بالایی را خواهد داشت. بنابراین، برای فروش سهام خود در صف‌های فروش، با دقت و حساسیت بیشتری عمل کرده و هرگز با شتاب و عجله، ریسک نکنید.

صف خرید و فروش

پیش بینی صف های تشکیل شده

پیش‌بینی در بازار بورس و سایر بازارهای مالی جهانی امری پیچیده است و پیش‌بینی صف خرید برای سهام شرکت‌ها، یکی از مسائل مهم است که سهامداران باید به آن توجه کنند. با صف خرید، قیمت سهام افزایش می‌یابد و سود سهامداران نیز بیشتر می‌شود. برای تشخیص صف ها به نکات زیر توجه کنید:

  • برای پیدا کردن سهام با صف خرید پایدار، وضعیت شرکت باید بررسی شود. از تحلیل تکنیکال و بررسی حجم معاملات استفاده کنید. همچنین، به اخبار مربوط به شرکت توجه کنید و  اخبار مثبت، احتمال وقوع صف خرید برای سهام شرکت را افزایش می‌دهد در صورتی که از نظر علم تحلیلی این امر ممکن باشد
  • بررسی حجم معاملات، از مهمترین عواملی است که برای پیش‌بینی صف خرید و فروش باید به آن توجه کرد. با افزایش حجم معاملات یک سهم و قدرت خریداران آن، احتمال وقوع صف خرید برای آن سهم، افزایش می‌یابد. اگر حجم معاملات چند برابر حجم معاملات ماه گذشته باشد، احتمالا در روزهای آینده، صف خرید برای آن سهم شکل می‌گیرد.در این قسمت باید میزان خریدار و فروشنده و روند کلی نیز در نظر گرفته شود.
  • توجه به آخرین 30 دقیقه معاملات بازار، برای پیش‌بینی صف خرید، بسیار حائز اهمیت است. چرا که در این 30 دقیقه، با توجه به اینکه زمان معاملات بازار بورس از شنبه تا چهارشنبه در ساعات 9 الی 12:30 می‌باشد، نیم ساعت آخر بازار بهترین زمان برای پیش‌بینی صف خرید است. اگر در این نیم ساعت، قیمت آخرین معامله، 2 تا 4 درصد بیشتر از قیمت پایانی باشد، می‌توان امیدوار بود که در روزهای معاملاتی بعد، صف خرید موجود باشد. ممکن است این اتفاق نیز با شرایط مختلف تغییر کند . پس حتما همه جوانب را در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

مقاله “صف خرید و فروش” درباره‌ی راهکارهایی است که می‌توان در صورتی که می‌خواهید بهترین نتیجه را در خرید و فروش سهم‌ها داشته باشید، از آنها استفاده کنید. در این مقاله به بررسی روش‌هایی مانند سریع عمل کردن در صورت خروج از صف فروش، صبر کردن برای جمع شدن صف خرید، انتخاب موقعیت‌های مناسب برای کاهش قیمت سهم‌ها و به طور کلی عمل کردن با دقت و حساسیت بالا در صف خرید و فروش پرداخته شده است.

همچنین، این مقاله به نکاتی همچون اینکه چرا عجله کردن در فروش سهم ممکن است باعث افت قیمت سهم شود و چگونه می‌توان از فروش در صف خرید بهینه‌ترین نتیجه را گرفت، پرداخته ایم. همچنین برای تسلط بر سرخطی زدن به نحو احسن، در این مقاله نکاتی نیز در این زمینه ارائه شده است.

افراد حاضر در بازار های مالی از جمله بازار بورس اوراق بهادار در ایران، باید از شرایط کلی و شرایط و ضوابط بازار اطلاع جامعی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه کسب سود با استفاده از استراتژی های شخصی سازی شده توسط آکادمی مالی سودانه، شما میتوانید با کارشناسان مربوطه تماس حاصل کرده و مشاوره تخصصی دریافت کنید.

سوالات متداول

صف خرید و فروش چیست؟

صف خرید و فروش در بورس ایران به معنای تعداد سفارش‌های خرید و فروش برای هر نوع اوراق بهادار در بورس است.

تفاوت صف خرید و فروش چیست؟

تفاوت اصلی بین صف خرید و فروش در بورس ایران، مربوط به نوع تقاضا و عرضه در بازار سرمایه است.

 

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"