سهام دلاری و غیر دلاری چیست؟

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 5 دقیقه
0 نظر
259 بازدید
سهام دلاری و غیر دلاری چیست؟

سهام دلاری و غیر دلاری چیست؟

اگر مفهوم سهام دلاری و غیر دلاری را متوجه بشویم، به راحتی می توانیم روند نرخ ارز را مشخص کنیم، همچنین تاثیرات نرخ ارز بر بازار سهام جز و فاکتورهای اساسی در اقتصاد می باشد. زمانی که بتوانیم روند نرخ ارز را متوجه بشویم، می توانیم با آگاهی بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا متوجه سهام دلاری و غیر دلاری شوید.

تاثیر تورم بر بازار سهام

در روند بازار سهام و ارز یک همبستگی مثبتی وجود دارد که می توان از نتیجه ی این همبستگی، تورم و ماهیت فعالیت شرکت ها را شناسایی کرد.

به طور کلی رشد قیمت دلار موجب می شود، تاثیر مثبتی بر بازار سهام به جای بگذارد، اما رشد ارز را نمی توان فاکتور اصلی برای تمامی سهام ها دانست و باید این فاکتورها را بسته به شرایط اقصادی و بازار سرمایه و… سنجید.

سهام دلاری چیست؟

شرکت هایی که در بازار سرمایه پذیرفته می شوند ماهیت متفاوتی از جمله، تولیدی، بازرگانی و سرمایه گذاری دارند. برخی از شرکت ها با مشتریان خارجی و بازار غیر داخلی سر و کار دارند که به این نوع شرکت ها صادرات محور و به سهام آن ها سهام دلاری نیز گفته می شود.

رشد قیمت ارز همراه با رشد قیمت صادراتی ها

اگر قیمت دلار در بازار داخلی افزایش یابد، شرکت ها مجاز هستند ارز حاصل از فروش کالا و خدمات را با نرخ بالاتری به ریال تبدیل کرده و از سود بیشتر از محل فروش محصول بهره مند شوند. با افزایش نرخ دلار و موج های تورمی تاثیر مثبتی بر بازار سهام می گذارد به همین دلیل وابستگی شرکت های سهامی دلار محور، همسو با نرخ دلار می باشد.

اگر قیمت ارز روند نزولی در پیش بگیرد این شرکت های سهامی باید ارز صادراتی خود را با قیمت پایین تری عرضه کنند و در نتیجه سهام های دلاری منفی و بر درآمد عملیاتی شرکت ها تاثیر منفی می گذارد.

برخی از شرکت های سهامی صادرات محور نمی باشند و بلعکس واردات محور هستند؛ با رشد نرخ ارز قیمت تمام شده محصولات این شرکت ها افزایش می یابد و در نتیجه حاشیه سود این شرکت ها کاهش می یابد؛ در نتیجه رشد نرخ ارز تاثیر منفی بر این شرکت ها می گذارد.

موج های تورمی برسطوح مختلف جامعه تاثیر منفی می گذارد و در نهایت افزایش قیمت دلار، باعث کاهش قدرت خرید خانوار و پایین آمدن سطح رفاه خانواده ها در کشور می شود.

مزایایی که شرکت های دلاری محور می توانند در بازار نزولی دلار کسب کنند، این است که مواد اولیه خود را با قیمت مناسب تر وارد کرده و به حاشیه سود خود اضافه کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که شرکت هایی که مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می کنند، افزایش قیمت ارز بر روی این شرکت ها تاثیر منفی می گذارد.

سهام دلاری و غیر دلاری چیست؟

سهام غیر دلاری چیست؟

مواد اولیه این شرکت ها داخل کشور تامین می گردد، همچنین محصولات و خدمات آن ها در بازار داخل کشور عرضه می گردد، در نتیجه وابستگی مستقیمی بین این شرکت ها با نرخ ارز وجود ندارد و این شرکت ها مواد اولیه خود را با ریال خریداری کرده و محصول حاصل شده را در بازار داخلی به فروش می رسانند. (فروش ریالی) نوسانات نرخ ارز در فرآیند این شرکت ها تاثیرات چشمگیری ندارد.

به بیان ساده تر رشد قیمتی دلار و یا کاهش قیمتی دلار، تاثیر مستقیمی بر سهام شرکت های غیر دلاری ندارد.

سهام دلاری بخریم یا سهام غیر دلاری؟

هدف اصلی تمام افراد، کسب سود در بازارهای مالی مختلف می باشد، از این جهت داده های تاریخی در بلند مدت نشان دهنده این می باشد که بازار سهام نسبت به خرید دلار سودآوری بیشتری دارد و معمولا سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که دلار خریداری کنیم یا سهام؟ پاسخ ما به شما عزیزان خرید به موقع دارایی ها و یا سرمایه گذاری در جایگاه مناسب و در زمان مناسب است.

سوال بعدی که پیش می آید، چه دارایی هایی برای سرمایه گذاری مناسب هستند؟

بر این اساس 3سناریو را در نظر می گیریم:

روند خنثی

در چنین شرایطی نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار سهام ندارد، می توان گفت کسب کار دارای سهام های غیر دلاری از لحاظ مواد اولیه، وابستگی زیادی به نرخ دلار ندارند و بهترین گزینه جهت سرمایه گذاری می باشند.

روند صعودی

در چنین شرایطی، برای سرمایه گذاری، سهام شرکت هایی که صادرات محور هستند مناسب تر می باشند. زیرا افزایش قیمت دلار موجب رشد و افزایش دارایی این شرکت ها می شود.

روند نزولی

کاهش قیمت ارز می تواند فرصت مناسبی در جهت سرمایه گذاری بر روی سهام شرکت های دلاری که واردات محور هستند به وجود بیاورد. با کاهش هزینه های این شرکت ها دامنه سودسازی شرکت افزایش یافته و در نتیجه می توان گفت پتانسیل رشد قیمتی سهام این شرکت ها به وجود می آید.

سهام دلاری و غیر دلاری چیست؟

نتیجه گیری

برای سرمایه گذاری به بهترین وجه در بهترین زمان ممکن، ملاک سرمایه گذاری شما روند قیمتی دلار و قیمت دلار نمی باشد، زیرا برای سرمایه گذاری بهینه و به موقع، شما باید نگاهی روشن به آینده بازار داشته باشید که این امر با تحلیل صحیح و کاربردی در بازار سرمایه میسر است.

لازم است تا با تحلیل مناسب نسبت به بازار بورس و بررسی عوامل مختلف تاثیر گذار بر آن، اقدام به سرمایه گذاری در زمان مناسب صورت گیرد. عدم شناخت و بررسی کافی می تواند، سرمایه‌ی شما را از بین ببرد و در پی این سرمایه گذاری ها، ضررهای جبران ناپذیری به شما وارد نماید.

 در آخر برای گرفتن بهترین تصمیم برای سرمایه گذاری در بازار سهام ایران، شما میتوانید با متخصصین آکادمی مالی سودانه ارتباط برقرار کرده و مشاوره های تخصصی در این خصوص دریافت کنید.

سوالات متداول

سهام دلاری چیست؟

شرکت هایی که در بازار سرمایه پذیرفته می شوند ماهیت متفاوتی از جمله، تولیدی، بازرگانی و سرمایه گذاری دارند. برخی از شرکت ها با مشتریان خارجی و بازار غیر داخلی سر و کار دارند که به این نوع شرکت ها صادرات محور و به سهام آن ها سهام دلاری نیز گفته می شود.

سهام غیر دلاری چیست؟

مواد اولیه این شرکت ها داخل کشور تامین می گردد، همچنین محصولات و خدمات آن ها در بازار داخل کشور عرضه می گردد، در نتیجه وابستگی مستقیمی بین این شرکت ها با نرخ ارز وجود ندارد و این شرکت ها مواد اولیه خود را با ریال خریداری کرده و محصول حاصل شده را در بازار داخلی به فروش می رسانند.

 

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"