بررسی رابطه سهام و دلار

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 5 دقیقه
0 نظر
259 بازدید
بررسی رابطه سهام و دلار

بررسی رابطه بازار سهام و دلار

معمولا سوالی که برای فعالان بازار سرمایه ایجاد می شود رابطه سهام و دلار می باشد، که یکی از فاکتورهای مهم در سرمایه گذاری، شناخت و بررسی بازار های مالی می باشد، که به اصطلاح به بررسی تحلیل بین بازاری می گویند. اغلب پژوهشگران و معامله گران این ادعا ‌را دارند که بدون توجه به بازارهای مختلف از جمله طلا، مسکن، ارز،و… که مرتبط با بازارهای مالی می باشد، نمی‌توان سرمایه گذاری درست و موفقی انجام داد.

هدف از نوشتن این مقاله که چه همبستگی مثبت و منفی ببین بازار سهام و بازار ارز وجود دارد؟

بنابراین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تصویری که مشاهده می کنید مقایسه بازار سهام و بازار دلار از سال1397الی1401می باشد.

بررسی رابطه بازار سهام و دلار
بررسی رابطه بازار سهام و دلار

رابطه سهام و دلار

طبق عکس هایی که در بالا به نمایش گذاشته شده، نوسانات شاخص های سرمایه گذاری دلار و بورس را در حدودا 4 ‌‌سال گذشته مشاهده می کنیم. با بررسی نقاط کف و سقف اصلی، یک کورلیشن یا همبستگی مثبتی وجود دارد. هر چند با تاخیر زمانی که ایجاد شده ولی مسیر حرکت هر دو شاخه همسو با یکدیگر می باشد.

تا الان بر اساس داده های گذشته متوجه شدیم که ببین شاخص دلار و شاخص بورس یک ارتباط مشخصی وجود دارد، در ادامه بررسی بروز این پدیده را در بازار های مالی می پردازیم.

تورم

زمانی که تورم در اقتصاد کشور ایجاد می شود انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و ارزش پول ملی کشور کاسته شده است. در چنین شرایطی سیکل صعودی کالا و ارز به خود گرفته در نتیجه ارزش دارایی های شرکت ها نیز بالا رفته و به الطبع این افزایش قیمت ها بر سهام شرکت ها نیز اثر گذار می باشد. توجه شما را به یک مثال جلب می کنیم:

شرکت X در صنعت کامودیتی ها فعالیت می کند و در بازار فرابورس پذیرفته شده است. مجموع ارزش دارایی ها برابر200میلیارد تومان می باشد. تعداد سهام این شرکت2میلیون سهم می باشد. ارزش هر سهام این شرکت در بازار200 هزارتومان می باشد.

با رشد قیمت دلار و موج تورمی، رشد قیمت سهام شرکت صورت گرفته و ارزش خالص دارایی شرکت 30 درصد افزایش داشته و به 260 میلیارد تومان رسیده است. در نهایت این رشد ارزش دارایی ها توسط فعالان بازار شناسایی و طی مدت کوتاهی ارزش سهام این شرکت حدود‌ 30 درصد رشد خواهد کرد.

با توجه به مثالی که بالا گفته شد باید به دو نکته توجه کرد:

نکته اول: این مثال درباره یک شرکت در بازار سهام بود، که این شرکت ها در حین بروز موج های تورمی، اغلب دچار چنین وضعیتی می شوند. بنابراین کل بازار بورس با یک موج افزایشی روبه رو می شود.

نکته دوم: عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش قیمت سهام تاثیر گذار می باشد و صرفا افزایش قیمت دلار نمی توان گفت منجر به رشد قیمت سهم می شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ممکن است کاهش منفی در قیمت سهام ایجاد شود.

بررسی رابطه بازار سهام و دلار

ماهیت شرکت ها

یکی از دلایلی که باعث می شود قیمت دلار، بر سهام شرکت ها تاثیر گذار باشد ماهیت شرکت های مختلف در این بازار می باشد.

در این قسمت شرکت ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

شرکت های صادرات محور:شرکت هایی نظیر پتروشیمی ها و کامودیتی ها که صادرات محور می باشند، که با افزایش قیمت دلار درآمد شرکت ها افزایش یافته و تاثیر گذار در ارزش سهام شرکت ها می باشند.

شرکت های واردات محور: شرکت هایی نظیر خودرویی ها که واردات محور می باشند، با افزایش قیمت دلار درآمد این شرکت ها کاهش یافته زیرا برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز باید ارز را قیمت بالاتری خریداری نموده در نتیجه سود این شرکت ها کم می شود.

دلار خریداری کنیم یا سهام؟!

در آخر پس از درک و ماهیت رابطه بورس و دلار به این سوال مهم پاسخ دهیم که سرمایه گذاری در کدام بازارها بازدهی بیشتری دارد.

بهترین روش به این سوال مقایسه شاخص بورس و شاخص دلار می باشد که با برخی از سهام بزرگ به اصطلاح لیدر می توان بهترین منبع و بدون هیچ حاشیه سود یا قضاوت شخصی پاسخ درستی ارائه داد.

نظر شما را به جدول زیر جلب می کنیم:

شاخص کل بورس1330%
شاخص دلار610%
نماد فارس1529%
نماد کرمانشاه2552%
نماد ستران2330%
بازدهی از ابتدای سال1397الی1401

با توجه به کاهش50درصدی بورس در سال99 می توان گفت که اعداد بالا، گویای همه چیز است که بازدهی های به ثبت رسیده در بازار سهام نسبت به بازدهی دلار، درصد افزایش بالاتری برای معامله گران رقم زده است. براساس تحقیقات صورت گرفته و کارشناسان ریسک سرمایه گذاری در بازار دلار نسبت به بازار سهام بیشتر بوده و با خطرات و مشکلات زیادی مواجه شوند.

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه هبستگی شاخص دلار و شاخص بورس شدیم که با افزایش یا کاهش قیمت دلار میتوانیم تصمیمات بهتری در خرید سهام شرکت ها بگیریم. همچنین تاثیرات تورم که بر اقتصاد کشور و سهام شرکت ها اثر گذار می باشد صحبت کردیم.

در پایان، به جهت حفظ ارزش پول و سرمایه گذاری درست در بازارهای مالی باید در زمان و مکان درست اقدام به سرمایه گذاری کنیم.

سوالات متداول

ماهیت شرکت های به چند دسته تقسیم میشود؟

شرکت های صادرات محور، شرکت های واردات محور

سهام بخریم یا دلار کدام بهتر است؟

به جهت حفظ ارزش پول و سرمایه گذاری درست در بازارهای مالی باید در زمان و مکان درست اقدام به سرمایه گذاری کنیم.

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"