انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 14 دقیقه
0 نظر
268 بازدید
انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس

امروزه یکی از بازار های مالی که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است ، بازار بورس است . اما لازمه ورود به بازار بورس این است که بدانیم چگونه در آن سرمایه گذاری کنیم و انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس چیست . به طور کلی سرمایه گذاری در بازار بورس به دو صورت مستقیم و غیرمستقم قابل انجام است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد .

سرمایه گذاری به صورت مستقیم ، خود به سه روش آنلاین ، حضوری و اینترنتی تقسیم می شود . از جمله موارد سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم ، میتوان به صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبدگردانی اشاره کرد . هر فرد با توجه به میزان علم و دانش و اطلاعات راجع به بازار های مالی و میزان فرصت و وقتی که در اختیار قرار دارد یکی از روش های مستقیم یا غیر مستقیم را برمیگزیند .

در صورتی که از مهارت و دانش کافی برخوردار باشد ، ریسک و استرس سرمایه گذاری مستقیم را به عهده گرفته و به صورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری میکند . اما در صورتی که افراد وقت و اطلاعات کافی نداشته باشند ، بهتر است به صورت غیرمستقیم اقدام به خرید و فروش کنند .

آشنایی با بازار بورس

در این روزها توجه افراد بسیار زیادی به بازار بورس جلب شده است و جذابیت هایی که این بازار داشته است ، افراد زیادی را مجذوب خود کرده است . در گوشه و کنار اخبار و سایت های اینترنتی همواره سخنان و مطالبی راجع به بورس و شاخص کل می شنویم و این همه گیری بازار بورس ممکن است سوالاتی در ذهن افراد به وجود بیاورد .

سوالاتی نظیر اینکه سرمایه گذاری در بورس چگونه است ؟ به چند صورت میتوان در بورس سرمایه گذاری کرد ؟ چگونه پول و سرمایه خود را مدیریت کنم ؟ به طور کلی بازار بورس به دلیل ماهیت نوسانی که دارد ، نیازمند علم و دانش بالا میباشد و باید زمان زیادی را صرف آن کرد . در غیر این صورت مجبور می شویم استرس بالایی را تجربه کنیم و متحمل ضرر شویم .

به طور کلی سرمایه گذاری در بازار بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود که هر کس باید قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری کند ، مجموعه ای از عوامل و فاکتور ها را در مورد خودش بررسی کند . فاکتورهایی مانند : میزان علم و دانش ، میزان آشنایی با بورس و بازار های مالی ، میزان تسلط بر انواع تحلیل ها از جمله تکنیکال ( technical ) و بنیادی ( fundamental ) ، میزان زمانی که هر فرد در اختیار دارد و حاضر است آن را صرف بازار بورس کند و … .

گفتیم که سرمایه گذاری به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود . حال ویژگی های این دو روش چیست ؟ تفاوت آن ها کدام است ؟ کدام یک برای ما بهتر میباشد ؟

با ادامه ی مقاله همراه باشید تا به پاسخ همه این سوال ها برسید .

بررسی روش سرمایه گذاری مستقیم یا غیر مستقیم

در صورتی که شما از دانش ، اطلاعات ، وقت و تجربه کافی برخوردار هستید و توانایی این را دارید که خود به تنهایی بازار بورس را رصد کرده و گزینه های سرمایه گذاری را تحلیل و بررسی کنید و به بهترین شکل سرمایه خود را مدیریت کنید ، می توانید روش مستقیم را بر گزینید .

اما اگر آشنایی لازم با بازار بورس را ندارید و از مفاهیم مالی و علم تحلیل سررشته ای ندارید بهتر است روش غیرمستقیم را انتخاب کنید چرا که در غیر این صورت متحمل ضرر و زیان فراوانی میشوید . روش مستقیم شامل سه شکل آنلاین ، اینترنتی وحضوری میباشد و روش غیر مستقیم شامل سرمایه گذاری در شرکت های سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری میباشد .

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس

سرمایه گذاری به روش مستقیم

منظور از سرمایه گذاری به روش مستقیم این است که افراد با افتتاح حساب در کارگزاری های رسمی سازمان بورس ، به طور مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام می کنند . برای سرمایه گذاری به روش مستقیم لازم است که شما حرفه ای باشید و دانش و مهارت بالایی داشته باشید ؛ همچنین نیاز است تا با ساز و کار بازار سرمایه وابزار های معامله گری و همچنین تحلیل های بنیادی و تکنیکال آشنایی لازم را داشته باشید .

برای سرمایه گذاری به روش مستقیم لازم است تا به کارگزاری های رسمی مراجعه کرده و کد بورسی دریافت کنید ، در واقع خرید و فروش سهام بدون کد بورسی در بورس ممکن نمی باشد . اما کارگزاری های چه نهاد هایی میباشند ؟

در ابتدا باید بدانید که کارگزاری ها اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را دارند و به عبارتی یافتن خریدار برای فروشنده و فروشنده برای خریدار فقط توسط کارگزاری ها ممکن است .

سرمایه گذاری در بورس به صورت حضوری

همانطور که قبلا گفتیم یکی از روش های سرمایه گذاری به صورت مستقیم ، روش خرید و فروش سهام به صورت حضوری میباشد . در این روش سرمایه گذاران برای خرید سهام باید با ارائه مدارک شناسایی اعم از کارت ملی ، شناسنامه و فیش وجه واریزی به حساب کارگزار اقدام به تکمیل فرم دستور خرید کنند . در صورتی که کارگزار موفق به ثبت سفارش خرید شود ، برگه سپرده سهام صادر می شود که فرد سرمایه گذار می تواند با مراجعه به کارگزاری و ارائه رسید خرید ، برگه سپرده سهام را دریافت کند .

برای فروش حضوری ، سرمایه گذار با ارائه مدارک شناسایی و برگه سپرده سهام اقدام به تکمیل فرم درخواست فروش می کند ، نکته ای که در این قسمت قابل مطرح است این می باشد که اگر سرمایه گذار بخواهد سهام خود را از طریق کارگزاری دیگری به غیر از کارگزار خریدار به فروش برساند ، باید فرم کارگزار ناظر را نیز تکمیل کند .

سرمایه گذاری در بورس به روش اینترنتی

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری مستقیم ، خرید و فروش سهام به صورت اینترنتی می باشد که در این روش سرمایه گذار با ارائه مدارک شناسایی مذکور در بخش قبل ، انعقاد قرارداد و دریافت نام کاربری و کلمه عبور ، دسترسی به ارسال سفارشات اینترنتی را خواهد داشت و پس از آن می تواند فرم های سفارش را در هرساعت از شبانه روز برای کارگزار ، ارسال کند .

ارائه فیش واریزی قبل از خرید و برگه سپرده سهام قبل از فروش الزامی میباشد . کارگزار سفارش را بررسی کرده و در صورتی که صلاحیت آن را تایید کند ، در تایم معاملات آن را در هسته معاملات به ثبت می رساند .

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس

سرمایه گذاری در بورس به روش آنلاین

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری مستقیم ، روش خرید و فروش آنلاین می باشد . امروزه گسترش ارتباطات و فناوری موجب شده است تا هر کس یک رایانه ، تبلت و یا یک موبایل برای خود داشته باشد و بتواند با آن بدون مراجعه حضوری اقدام به سرمایه گذاری کند .

مزایای زیاد روش آنلاین سبب شده است تا امروزه افراد زیادی به این روش روی بیاورند و معاملات خود را به صورت آنلاین انجام بدهند . از مزایای این روش میتوان به امکان ثبت سفارش بدون نیاز به حضور فیزیکی ، سرعت عمل در خرید و فروش ، حذف محدودیت های زمانی و مکانی سرمایه گذاران و … اشاره کرد .

در این روش سرمایه گذار با دریافت رمز عبور از کارگزار و مراجعه به سایت کارگزاری ، درخواست خرید یا فروش خود را صورت آنلاین تکمیل کرده و به طور مستقیم به هسته معاملات متصل شده و سفارش خود را ثبت می کند .

برای افتتاح حساب معاملات آنلاین ، سرمایه گذار آموزش های لازم را دریافت کرده و بعد تایید صلاحیت توسط کارگزاری و با داشتن نام کاربری و رمز عبور میتواند حساب خود را تشکیل داده و به سامانه معاملات آنلاین دسترسی داشته باشد . از ساعت 8:30 الی 12:30 سهامداران میتوانند اقدام به ثبت سفارش کنند .

سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

همانطور که تا این قسمت از مقاله بارها گفته شد ، در صورتی که علم و اطلاعات کافی از وضعیت بازار سرمایه و علم تحلیل و یا فرصت کافی ندارید بهتر است که روش غیرمستقیم را انتخاب کنید و مدیریت سرمایه خود را به دست افراد کاردان و با مهارت بالا بسپارید . چرا که این افراد آشنایی کافی از ابزار های مالی و علم بازار را دارند و زمان زیادی را صرف تحلیل موقعیت های مناسب سرمایه گذاری میکنند .

از طرفی دیگر وجود افراد غیرحرفه ای در بازار بورس چالش ها و ریسک و مشکلات زیادی را برای خود سهامداران و سایر سهامداران بوجود می آورند و بازار بورس را دچار نوسانات می کند . به عبارتی شما مدیریت سرمایه خود را بدست افراد حرفه ای میسپارید . به بیانی دیگر در روش غیرمستقیم ، شما کاری به چالش های موجود در بازار سرمایه ندارید و نیازی نیست زمان زیادی صرف رصد بازار کرده و نگران شرایط سیاسی و اقتصادی باشید .

در واقع در روش سرمایه گذاری غیر مستقیم میزان ریسک پایین آمده اما در عوض میزان سود آوری هم کاهش پیدا خواهد کرد . در حال حاضر سرمایه گذاری غیرمستقیم به دو شکل شرکت های سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری میباشد .

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس

صندوق های سرمایه گذاری

این صندوق ها توسط کارگزاران رسمی سازمان بورس تاسیس شده و تحت نظارت سازمان بورس و با مدیریت افراد متخصص فعالیت می کنند . این صندوق ها ، وجوه سرمایه گذاران را طی روش متنوع سازی در سبد متنوعی از سهام ، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار قرار می دهند . هر فرد به میزان سرمایه ای که نسبت به سرمایه کل صندوق دارد ، در سود و زیان صندوق سهیم خواهد بود .

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

مسلما سرمایه گذاری در اینگونه صندوق ها با مزایا و معایبی همراه خواهد بود که برخی از مزایای آن به شرح زیر میباشد :

  1. مدیریت حرفه ای دارایی : در این صندوق ها ، سرمایه شما توسط افراد حرفه ای و متخصص مدیریت می شود و احتمال ضرر و زیان را کاهش می دهد.

  2. کاهش ریسک سرمایه گذاری : همانطور که گفته شد ، صندوق های سرمایه گذاری سبد متنوعی از سهام را تشکیل میدهند که این روش متنوع سازی سبب کاهش ریسک سرمایه گذاری خواهد شد .

  3. نظارت و شفافیت اطلاعاتی : فعالیت صندوق های سرمایه گذاری طی دوره های زمانی مشخص توسط سازمان بورس ، متولی و حسابرس بررسی شده و نحوه فعالیت آن ها و ساز و کار اقداماتشان به طور شفاف و واضح اطلاع رسانی میشود .

  4. نقدشوندگی بالا : در صورت سرمایه گذاری در صندوق ها نیازی نیست نگران نقدشوندگی سرمایه خود باشید چرا که هر زمان قصد نقد کردن سرمایه خود را داشته باشید ، ضامن نقد شوندگی صندوق وظیفه دارد تا واحد های سرمایه گذاری شما را نقد کرده و در اختیارتان قرار دهد .

  5. صرفه جویی نسبت به مقیاس : صندوق های سرمایه گذاری از سرمایه های سهامداران خرد تشکیل می شود و امکان بهره مندی از مزایای یک مجموعه سرمایه گذاری بزرگ را در اختیار مالکان و سهامداران خود قرار می دهد . برای مثال شاید شما نتوانید با سرمایه کوچکی که دارید در واحد های مختلف و متنوع سرمایه گذاری کنید ، اما صندوق ها با تشکیل یک سبد متنوع این اختیار را به شما می دهند . همچنین هزینه های موجود از جمله هزینه های تحلیل ، بررسی ، ارزش گذاری ، خرید و فروش و سایر هزینه بین تعداد زیادی از سرمایه گذاران تقسیم خواهد شد .

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس

معایب سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری در کنار مزایایی که دارند ، همراه با مضراتی هم هستند . این صندوق ها درصدی از سرمایه را به اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می دهند که سود این اوراق متغیر است و ممکن است کاهش پیدا کند . ریسک دیگر این صندوق ها ، کاهش ارزش سهام موجود در پورتفوی است که البته تمامی این ها متناسب با نوع و ماهیت صندوق و روش فعالیت آن می باشد .

یکی دیگر از معایب این صندوق ها این است که خرید و فروش سهام به نام خود شما نیست و سرمایه شماتوسط مدیرصندوق مدیریت میشود . شما تنها مالک بخشی از صندوق هستید که به میزان مالکیت در سود و زیان صندوق سهیم میباشید .

سرمایه گذاری توسط شرکت های سبدگردانی

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم ، سرمایه گذاری توسط شرکت های سبدگردان میباشد . اما سبدگردانی چیست ؟ در سبدگردانی یک فرد خبره و ماهر و آشنا به سرمایه گذاری و بازار سهام ، با توجه به خصوصیات و سطح ریسک پذیری فرد سرمایه گذار ، برای او سبدی از سهام را تشکیل می دهد و به نظارت و کنترل آن می پردازد . اما شرایط همواره در بازار های مالی باب میل نخواهد بود و بالا و پایین میشود .

همچنین عوامل گوناگون از جمله متغیر های کلان اقتصادی روی آن تاثیرگذار خواهد بود . در این شرایط ، فرد سبدگردان تصمیمات لازم جهت جلوگیری از ضرر و زیان و تحقق اهداف سبد را اتخاذ می کند . به عبارتی سبدگردانی چیدمان درست دارایی ها در قالب یک سبد مشخص است که میزان هر یک از دارایی ها و زمان خرید و فروش آن ها به دقت تعیین و مشخص می شود .

  • مزایای شرکت های سبدگردانی

عمده ترین مزیت شرکت های سبدگردانی را می توان استفاده از توان مدیریت حرفه ای و مشاوره گروه های مشاوره ای همراه با شرکت سبدگردانی دانست که منجر به مدیریت حرفه ای سرمایه شما می شود و سبب میشود تا در شرایط گوناگون ، تصیمات لازم با توجه به سطح ریسک پذیری افراد گرفته شده و اهداف سبد محقق شده و سرمایه گذاران به سودآوری برسند . یکی دیگر از مزایای شرکت های سبدگردانی این است که

مالکیت شما به طور مستقیم می باشد . یعنی خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار به نام خود شخص انجام شده و این امر مالکیت سرمایه گذار و مدیریت سرمایه را اختصاصی تر می کند که این مورد تفاوت اصلی شرکت های سبدگردانی و صندوق های سبدگردانی می باشد .

بنابراین سبدگردانی ساختاری منسجم تر ، دقیق تر ، منعطف تر و منصفانه تر با در نظر گرفتن خصوصیات فردی مشتری ، نسبت به صندوق سرمایه گذاری به وی پیشنهاد می دهد . همچنین کارمزد و ساختار هزینه ای مناسب تری در مقایسه با صندوق های سرمایه گذاری در بر دارد .

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس
  • معایب شرکت های سبدگردانی

بزرگترین و اصلی ترین مشکل شرکت های سبدگردانی این است که اگر شما فردی لایق و شایسته را برای مدیریت سرمایه خود انتخاب نکنید با ضرر های زیاد و سنگینی رو به رو خواهید شد ، چرا که سرمایه شما مستقیما توسط سبدگردان اداره شده و ضرر مستقیما به سرمایه شما وارد خواهد شد . بنابراین بهتر است قبل از انتخاب شرکت سبدگردانی تحقیقات لازم به عمل آید .

در نیتجه انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

با توجه به سخنان و مطالب بیان شده در مقاله میتوان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری در بازار بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم ممکن می باشد . انتخاب روش سرمایه گذاری به عهده خود فرد سرمایه گذار میباشد و بایستی قبل از سرمایه گذاری تحقیقات لازم را به عمل بیاورد .

در صورتی که از علم و دانش ، اطلاعات و زمان کافی برخوردار هستید و توانایی مدیرت سرمایه خود به بهترین شکل ممکن را دارید ، روش مستقیم را انتخاب کنید در غیر این صورت بهتر است تا با تحقیقات لازم و کامل ، یک صندوق سرمایه گذاری یا یک شرکت سبدگردان حرفه ای و با بازده بالا انتخاب کرده و مدیریت سرمایه خود را به دست افراد حرفه ای بسپارید و خود را متحمل ضرر و زیان و استرس ناشی از آن نکنید .

در آکادمی مالی سودانه مدیریت سرمایه های افراد مختلف با توجه به شرایط هر فرد به بهترین نحو ممکن انجام میپذیرد این شرایط میتواند میزان ریسک پذیری افراد ،مدت زمان سرمایه گذاری ،میزان سرمایه و… باشد. در صورت نیاز مشاوره برای سرمایه گذاری در بورس میتوانید با کارشناسان آکادمی مالی سودانه ارتباط برقرار کنید.

کیفیتسرمایه گذاری مستقیمسرمایه گذاری غیرمستقیم
ریسکبه علت ورود مستقیم به بازار های مالی ریسک بالاتری داردبه علت استفاده از دانش تیمی متخصص ریسک کمتری دارد
زماننیاز به صرف وقت برای تحلیل و رصد بازار داردرصد بازار توسط افراد متخصص انجام میگیرد پس شما نیازی به صرف وقت ندارید
دانشنیاز به دانش تخصصی برای ورود به بازار داریدنیازی به دانش تخصصی شما نیست
هزینهچون به صورت شخصی وارد بازار میشوید هزینه کمتری داردهزینه های صندوق و سبدگردانی اختصاصی را باید بپردازید
سوالات متداول

به چند روش میتوان سرمایه گذاری کرد؟

شما میتوانید به دو روش مستقیم و غیر مستقیم سرمایه گذاری کنید.

چرا بهتر است به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاری کنیم؟

با سرمایه گذاری غیر مستقیم، شما ریسک سرمایه گذاری را کاهش میدهید و در نتیجه سرمایه گذاری امن تر و مطمئن تری را خواهید داشت.

سرمایه گذاری مستقیم مناسب چه کسانی میباشد؟

سرمایه گذاری مستقیم تنها برای افرادی مناسب است که علم سرمایه گذاری را داشته باشند.

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"