استخراج بیت‌کوین

۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: حدود 10 دقیقه
0 نظر
215 بازدید
استخراج بیت‌کوین

استخراج بیت کوین

ماینینگ ارزهای دیجیتال در اوایل پیدایش این بازار بسیار کار ساده و آسانی بود، اما با توجه به گذشت زمان و سختی شبکه ارزهای دیجیتال این کار سخت و سخت تر شده و نیاز به دستگاه های پیشرفته و مختلف برای ماین دارد. همچنین با توجه به رشد خیره کننده بازار ارزهای دیجیتال بیت کوین، انگیزه افراد برای چند برابر شدن و سود کردن در بازار از طریق ماینینگ و نگهداری دارایی بیشتر شده است. در ادامه این مقاله به نحوه استخراج ارز دیجیتال بیت کوین میپردازیم و صفر تا صد مراحل و شرایط را بیان میکنیم .

ماین بیت کوین چیست؟

بیت کوین با توجه به شبکه بلاکچین خود و الگوریتمی که دارد (POW) ، با استخراج توکن های جدید به بازار عرضه میشود. اما این استخراج امروزه به همین سادگی نیست و با سختی شبکه بیت کوین و هاوینگ های انجام شده بر روی شبکه آن، روز به روز استخراج آن سخت تر میشود. به طور کلی استخراج حل کردن معادلات و مسئله های پیچیده موجود در شبکه میباشد که با حل کردن آن ، بیت کوین یا هر ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت میکنید.

امروزه ماینر ها بر سر پاداش های باقی مانده و حل کردن معادلات شبکه بیت کوین رقابت تنگاتنگی دارند.

عدد رویایی ماینر ها (عدد نانس nonce)

یک عدد 32 بیتی میباشد که تمامی اهداف ماین بیت کوین را دارد و بصورت کاملا دلخواه توسط ماینر ها انتخاب میشود و مدام در حال تغییر است . همچنین با تغییر عدد نانس ، نرخ هش ریت نیز تغییر پیدا میکند. جایگاه این عدد در هدر بلاک در شبکه بلاک چین ارز میباشد.

سختی استخراج بیت کوین

یک متغیر در شبکه بلاک چین بیت کوین میباشد که هدف اصلی آن، ثابت نگه داشتن میانگین زمان است که برای ایجاد هر بلاک صرف میشود. میتوان گفت که اکثر ارزهای دیجیتال که استخراج میشوند، الگوریتم شبکه آنها اثبات کار (pow) میباشد. بطور کلی میتوان گفت بعد از هر دوره هاوینگ ، سختی شبکه بیشتر میشود تا میانگین زمان استخراج آن مدیریت شود و فرایند استخراج سخت و سخت تر میشود.

اگر سختی شبکه بیت کوین نباشد میتوان گفت که ماینر ها تا الان تمامی بیت کوین های موجود را ماین کرده بودند. اما دقیقا با افزایش تعداد ماینر ها و شلوغی شبکه ، سختی شبکه افزایش پیداکرده و اجازه ماین بیت کوین بیش از حد را به ماینر ها نمیدهد و رقابت بین ماینر ها سخت تر میشود.

برای درک بیشتر این موضوع باید بگیم که از سال 2012 تا به امروز حدودا بیش از 18 میلیون از بیت کوین های موجود (21 میلیون) ماین شده ولی برای کمتر از 3 میلیون باقی مانده بیت کوین ، تقریبا 120 سال دیگر زمان نیاز هست.

پاداش ماینینگ

دقیقا بعد از حل مسایل و معادلات موجود در شبکه، بلاک جدیدی بر روی شبکه ایجاد میشود و با این امر به ماینر ها پاداشی داده میشود که، این پاداش همان رمز ارز مورد نظر ماین شده میباشد. یکی دیگر از پاداش های ماینر ها ، کارمزد معاملات میباشد که درد بسیار کمی از پاداش ها است.

هاوینگ بیت کوین

دقیقا بعد از گذشت هر 4 سال پاداش استخراج بیت کوین نصف میشود و همانطور که گفته شد سختی شبکه بسیار افزایش می یابد که، همین امر باعث با ارزش شدن بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال شده است.

اهداف سازنده بیت کوین (ساتوشی ناکاموتو) از ایجاد ساختاری همچون هاوینگ، جذاب شدن این دارایی برای مردم ، راه پیشگیری از تورم ، جذب اعتماد مردم به این نوع دارایی، راحتی برای معاملات و مبادلات و کارهای مالی روزانه و …. می باشد.  میتوان گفت ساختار هاوینگ یک شاهکار در بازار های مالی محسوب میشود.

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

مزرعه ماینینگ

مزرعه استخراج بیت کوین مکانی است که افراد یا شرکت های ثروتمند با تهیه دستگاه های بسیار قدرتمند اقدام به استخراج بیت کوین میکنند. در واقع با راه اندازی این دستگاه ها توان پردازش خود را بالا برده و شانس بیشتری برای حل معادلات و مسئله های شبکه بیت کوین دارد و در نتیجه این کار پاداش های زیادی نسبت به بقیه افراد دریافت میکنند.

این مزارع باید با توجه به شرایط و محدودیت های حاکم بر هر منطقه جغرافیایی راه اندازی شود برای مثال چون دستگاه های ایسیک برای استخراج بیت کوین گرمای بسیار زیادی تولید میکند، یا باید از دستگاه های خنک کننده و تهویه هوا استفاده کرد و یا باید در مناطق سردسیر این دستگاه ها و مزرعه را راه اندازی کرد تا به مشکل نخورند. یکی دیگر از عواملی که افراد برای راه اندازی باید در نظر بگیرند هزینه مصرف انرژی میباشد که، مهم ترین نکته برای راه اندازی مزارع میباشد اینکه هزینه مصرف برق شما بیشتر از سود حاصل شده باشد، اصلا به صرفه نیست.

همچنین قوانین استخراج هر کشوری متفاوت میباشد و ممکن است کشور ها با توجه به منابع انرژی خود، تصمیمات مختلفی برای ماینیگ بیت کوین و راه اندازی مزرعه های استخراج بگیرند.

استخر ماینینگ

همانطور که گفته شد، دستگاه ها باید پیشرفته باشند تا بتوانند بیت کوین را ماین کنند و دیگر دستگاه های معمولی به درد نمیخورند.

استخر های ماینینگ بستر هایی برای ماین کنندگان میباشد که، بتوانند منابع و سخت افزار های استخراج خود را با هم به اشتراک بگذارند و سرعت پردازش و حل معادلات شبکه را به شدت افزایش دهد.

با این کار شانس برنده شدن پاداش ها توسط استخرها افزایش می یابد و بعد از جمع آوری پاداش ها، به نسبت دستگاه ها و توان پردازش هر فرد، پاداش واریز میشود.

تجهیزات لازم برای استخراج ارز بیت کوین

همانطور که میدانید برای استخراج ارزهای دیجیتال باید تجهیزات بسیار پیشرفته ای را استفاده کرد. مانند سخت افزارهای پیشرفته یا دستگاه های خنک کننده و …  هر کدام از این دستگاه ها و تجهیزات نقش بسیار بسزایی در استخراج بیت کوین دارند. قبل از انتخاب هر کدام از این تجهیزات باید هزینه های هر قطعه را برآورد کرده و با توجه به درآمد تخمینی و هزینه های کلی استخراج ، تصمیم خود را برای خرید قطعات مختلف بگیرید.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج ارز بیت کوین به دو دسته رایگان و پولی تقسیم میشوند.

تجهیزات رایگان مورد نیاز استخراج

نرم افزار های استخراج یکی از تجهیزات رایگان برای استخراج ارزهای مختلف می باشد. این نرم افزار ها به ما کمک میکنند که با متصل کردن آن به ماینر ها کار استخراج را به صورت کاملا دقیق انجام دهند. که اکثرا بر روی سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز ، لینوکس و مک قابل اجرا میباشند. از بهترین نرم افزارهای استخراخ  میتوان به CGMINER ، BFGMINER و EASYMINER اشاره کرد.

کیف پول های استخراج

بعد از استخراج ارز های دیجیتال ما نیاز به یک کیف پول داریم تا پاداش ها و دارایی های بدست آمده از استخراج را به آن انتقال دهیم. اکثر کیف پول های ارز دیجیتال رایگان هستند که به صورت نرم افزاری به افراد خدمات میدهند. همچنین باید از امنیت کیف پول ها اطمینان کافی داشته باشیم.

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

تجهیزات پولی استخراج بیت کوین

دستگاه و سخت افزار استخراج

در سال های ابتدایی پیدایش بیت کوین ، استخراج آن با دستگاه های ابتدایی و حتی کامپیوتر های خانگی نیز امکان پذیر بود. زیرا هنوز شبکه بلاک چین آن شلوغ نشده بود و همچنین سختی شبکه آن افزایش پیدا نکرده بود. اما امروز پس از گذشت تقریبا 11 سال از پیدایش بیت کوین ، سختی شبکه بیت کوین به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده و با مقبولیت بسیاری از افراد در سراسر جهان همراه شده است.

همچنین هاوینگ ها باعث سخت تر شدن استخراج بیت کوین شده و دیگر با دستگاه های معمولی امکان استخراج آن نیست. امروزه باید با توجه به هزینه های مصرف انرژی و دیگر هزینه های موجود، بهترین دستگاه های متناسب با شرایط و محدودیت ها را انتخاب کرد از دستگاه های خوب ماینینگ میتوان به دستگاه های پر قدرت ایسیک اشاره کرد.
در نظر داشته باشید که هرچه نرخ هش دستگاه های ماینینگ بیشتر باشد ، توان استخراج بالایی دارد و بیت کوین بیشتری را میتواند استخراج کند.

اینترنت و برق پایدار و مطمعن

یکی از نقاط برتری ماینر ها نسبت به یکدیگر ، پایداری اینترنت آنها میباشد. پایداری اینترنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برای کار کردن بر روی شبکه بلاکچین ، نیاز به سیستم هایی با اینترنت پایدار داریم.

برق نیز مانند اینترنت یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در استخراج بیت کوین میباشد. خیلی مهم است که برق مصرفی ماینر ها قطعی نداشته باشد و بصورت مداوم در حال خدمات دهی باشد. همچنین ماینر هایی که محافظه کار هستند همیشه یک موتور برق برای مواقع اضطراری قطعی برق دارند.

دستگاه های خنک کننده و تهویه هوا

دستگاه ها و سخت افزار های پر قدرت ماینیگ هنگام کار کردن گرمای بسیار زیادی را تولید میکنند و حتی به طرز عجیبی داغ میکنند. این گرما و داغ کردن دستگاه ها باعث خراب شدن، کند شدن و مشکلات دیگر برای دستگاه ها میشود.

برای حل این مشکل دستگاه های خنک کننده کمک شایانی میکنند. این دستگاه ها برای بهبود عملکرد استخراج توسط دستگاه های ماینر میباشد. برای حل کردن این مشکل بسیاری از مزرعه های استخراج بیت کوین در مناطق سردسیری احداث و راه اندازی میشوند.

ماشین حساب استخراج بیت کوین

یکی از ابزارهای کاربردی و مهم برای راه اندازی دستگاه های ماینینگ ، ماشین حساب دیجیتال می باشد. این ماشین حساب ها به ما کمک میکنند تا با استفاده از مقادیر و هزینه های مصرفی و شرایط موجود ، سود خالص دریافتی را از طریق دستگاه های ماینینگ را بدست آوریم.

قوانین استخراج بیت کوین در ایران

بانک مرکزی با انتشار سند 13 صفحه ای قوانین خود را اعلام کرده است که در ادامه به چند مورد آن میپردازیم.

استخراج ارزهای دیجیتال در کشور ایران قانونی میباشد، اما هیچ صرافی خارجی ای مجوز فعالیت در ایران را ندارد. در نتیجه مبادلات آن داخل کشور کاملا غیر قانونی میباشد.

همچنین استفاده از رمز ارز ها به عنوان ابزار پرداخت در کشور ممنوع میباشد. با مرور این قوانین میتوان فهمید که هر شخصی که دارای ارزهای دیجیتال میباشد ، مسئولیت حفظ و نگهداری آن به عهده خود شخص میباشد و بانک مرکزی هیچ کیف پولی را برای نگهداری تایید نمیکند.

تعرفه برق کسانی که استخراج میکنند، با بقیه افراد متفاوت میباشد و تعرفه برق صادراتی برای آنها محاسبه میشود. مالیات هم برای استخراج کنندگان در نظر گرفته میشود مثل بقیه کسب و کار های صنعتی دیگر. اما اگر درامد ارزی خود را وارد بازار های مختلف کشور کنند، مالیات آنها بخشیده میشود.

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

مزایای استخراج بیت کوین

 همانطور که میدانید بیت کوین اولین و با ارزش ترین ارز دیجیتال می باشد. از نکات مثبت آن میتوان به سود دهی بالای آن اشاره کرد.

معایب بیت کوین

از معایب آن میتوان به هزینه های بالای برق مصرفی ، هزینه بالای خرید دستگاه ها و …  اشاره کرد.

نتیجه گیری

بطور کلی استخراج ارزهای دیجیتال مراحل سخت و پیچیده ای دارد که هر شخصی قادر به انجام آن نیست. اما با توجه به شرایط کلی و هزینه ها میتوان با استفاده ازماشین حساب دیجیتال بیت کوین سود و زیان آنرا اندازه گیر کرد. همچنین باید بهترین دستگاه های موجود و متناسب با شرایط خریداری و نصب شود. بهترین و متناسب ترین نرم افزار و کیف پول نیز یکی دیگر از واجبات راه اندازی میباشد. در آخر پیشنهاد میشود که قبل از شروع و راه اندازی دستگاه های ماینینگ بیت کوین با مشاوران حوزه ماینینگ آکادمی مالی سودانه مشورت کرده و تصمیمات اصلی را در این باره بگیرید.

سوالات متداول

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ به این معنی است که سختی شبکهبیت کوین بیشتر میشود تا میانگین زمان استخراج آن مدیریت شود و فرآیند استخراج سخت و سخت تر میشود.

دو اصل مهم برای استخراج بیت کوین چیست؟

دواصل مهم استخراج پایداری برق، پایداری اینترنت است.

به این مقاله امتیاز بدهید
امتیاز کل: 0
تعداد شرکت کننده: 0
ارسال نظر
ad logo
CHART
چارت حرفه ای

مقالات مرتبط

ad logo
رایگان جایزه ببر
ad logo

جدیدترین مقالات

فوائد نظرات شما
توسعه و بهبود مقالات ما
مسیری بهتر برای ارائه مقالات با ارزش
منبع انگیزه ما برای ادامه ارائه مقالات با کیفیت
پاسخ به سوالات مربوطه و راهنمایی رایگان شما
و ...
"نظرات شما برای ما ارزشمند است"